Laatst geupdate op 11 november 2024 by Joram Boon
“Een beeld zegt meer dan duizend woorden” is een gezegde dat niet voor niets wereldwijd bekend is.
Mensen onthouden beelden beter dan tekst: uit onderzoek blijkt dat na drie dagen blijft slechts 10% van wat we lezen hangen, maar als je er een beeld bijvoegt, stijgt dat naar 65%. Dit heet het Pictorial Superiority Effect.
Afbeeldingen zijn dus effectiever om je boodschap over te brengen, maar afbeeldingen gebruiken is één ding—de volgende stap is ze ook goed te optimaliseren voor SEO.
In deze blog laten we zien hoe je dat doet, waarom het belangrijk is, en hoe je de prestaties van je afbeeldingen meet. Lees verder, we beginnen met wat SEO voor afbeeldingen inhoudt…
Wat is afbeelding optimaliseren voor SEO?
Afbeelding optimaliseren voor SEO betekent dat je afbeeldingen zo aanpast dat zoekmachines precies weten waar ze over gaan en je bezoekers een prettige, snelle ervaring hebben.
Denk aan het slim benoemen van bestanden, het toevoegen van relevante alt-teksten, en het verkleinen van de bestandsgrootte zonder kwaliteitsverlies. Zo maak je zowel Google als je publiek blij!
Hoe optimaliseer je afbeeldingen dan?
Nu je weet wat afbeelding optimaliseren voor SEO is, vraag je je misschien af: hoe pak je dit precies aan? Geen zorgen, we hebben hieronder de belangrijkste SEO-tips voor je verzameld waarmee je meteen aan de slag kunt…
Start bij het juiste bestandtype.
Het juiste bestandstype kiezen is de eerste stap voor het optimaliseren van je afbeeldingen. Meestal zijn er drie opties:
- JPEG: Perfect voor foto’s of afbeeldingen met veel kleuren. JPEG biedt een goede balans tussen kwaliteit en bestandsgrootte. Ideaal voor productfoto’s of banners.
- PNG: Heb je iets nodig met wat meer finesse? Dan is PNG de beste keuze. Perfect voor afbeeldingen met scherpe randen, zoals logo’s of iconen, en het ondersteunt transparante achtergronden. Deze bestanden zijn wel groter en dus zwaarder.
- WebP: Dit is de nieuwste en het is het beste van de twee werelden, met zowel een kleine bestandsgrootte als haarfijne kwaliteit. Als je website dit ondersteunt, is dit zeker een goede keuze.
Dit zijn niet alle soorten bestanden, maar het zijn wel de meest toegankelijke en meest gebruikte opties op dit moment. Welke je ook kiest, je wilt altijd dat ze snel laden. En dat brengt ons bij de volgende stap: comprimeer je afbeeldingen.
Comprimeer je afbeeldingen!
Je website vol prachtige plaatjes? Top! Maar als ze te groot zijn, veranderen ze je website in een trage schildpad. Geen enkele bezoeker wil wachten op langzaam ladende pagina’s—de meeste haken al af als het langer dan 2 seconden duurt.
Ook zoekmachines zijn niet dol op trage websites en zullen je dan ook lager ranken. De oplossing? De afbeeldingen comprimeren.
Dit verkleint de bestandsgrootte zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Snellere laadtijden en een betere gebruikerservaring zijn het resultaat.
Met tools zoals TinyPNG of Smush Image Optimization heb je dit zo voor elkaar.
Geef je afbeelding een beschrijvende bestandsnaam.
Je afbeelding een generieke naam geven zoals “IMG_1234”? Liever niet! Het doel is om een beschrijvende, relevante bestandsnaam te gebruiken, zodat zoekmachines begrijpen wat er op de afbeelding te zien is.
Zoekmachines lezen namelijk niet de afbeelding zelf, maar de code erachter.
Bijvoorbeeld, als je een afbeelding van een retro platenspeler hebt, noem het dan “retro-platenspeler-vintage-design.jpg” in plaats van iets vaags, zoals hierboven. Dit helpt je om beter vindbaar te zijn in de zoekresultaten.
Al is er wel iets aan het veranderen: met AI-ontwikkelingen zoals Google Lens kunnen zoekmachines steeds beter afbeeldingen analyseren. Toch blijft een goede, beschrijvende bestandsnaam goed voor SEO.
Vergeet je dit toch is er altijd nog een volgende optie, de Titel en ALT-tekst…
Titel van de afbeelding
De titel van je afbeelding is wat bezoekers te zien krijgen wanneer ze hun muis boven de afbeelding houden. Deze titel helpt ook bij SEO door zoekmachines een extra hint te geven over de inhoud van de afbeelding.
Om deze reden is het dan ook goed om een zoekwoord hier in te verwerken, maar het moet wel natuurlijk lijken, anders wordt het gezien als spam.
Zorg ervoor dat de titel kort, krachtig en relevant is. Het hoeft niet zo uitgebreid te zijn als de alt-tekst, maar een titel zoals “Vintage platenspeler” werkt veel beter dan “Afbeelding1.” Een kleine moeite met voor extra SEO-voordelen!
De volgende stap is de ALT-tekst, het belangrijkste stukje or zoekmachines om te achterhalen waar de afbeelding over gaat…
Voeg altijd een een ALT-tekst toe!
De alt-tekst is een korte beschrijving van een afbeelding die zoekmachines en screen readers gebruiken om te begrijpen wat er te zien is. Het is dus slim om een korte, duidelijke beschrijving te geven en ook hier een zoekwoord in te verwerken.
Bijvoorbeeld: “Vintage platenspeler met houten kast en zilveren details.” Zo help je niet alleen Google, maar ook je bezoekers.
En als je afbeelding niet laadt, verschijnt de alt-tekst met een afbeelding-icoontje. Zo weten je bezoekers alsnog wat er te zien had moeten zijn.
Maak gebruik van captions (onderschrift).
De caption, oftewel het bijschrift onder een afbeelding, is vooral handig voor je bezoekers. Mensen die scannend door je pagina gaan, lezen vaak de captions om snel te begrijpen waar een afbeelding over gaat en wat het belang ervan is binnen de context van de tekst.
Hoewel captions niet direct veel impact hebben op je SEO, zijn ze wél een best practice om de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je pagina te verbeteren.
Een duidelijke caption helpt je bezoekers dus om sneller de link te leggen tussen beeld en tekst. Zo houdt je bezoekers op de pagina langer betrokken, wat een goed signaal is voor zoekmachines.
Context van de content rondom de afbeelding
Zoekmachines worden steeds slimmer en kijken niet alleen naar de afbeelding zelf, maar ook naar de tekst eromheen om te bepalen wat er op de afbeelding staat. De inhoud van de alinea’s voor en na de afbeelding geeft zoekmachines een extra hint over de betekenis.
Door zinnen zoals “zoals hieronder in de afbeelding te zien is” te gebruiken, leg je een duidelijk verband tussen de tekst en de afbeelding.
Dit helpt zoekmachines, maar ook je bezoekers om de content beter te begrijpen en de afbeelding binnen de juiste context te plaatsen.
Gebruik lazy loading
Lazy loading zorgt ervoor dat afbeeldingen pas worden geladen wanneer ze bijna in beeld komen, in plaats van dat alles in één keer wordt ingeladen.
Dit versnelt de laadtijd van je pagina aanzienlijk bij het eerste bezoek, omdat alleen de afbeeldingen in het zicht van de gebruiker (de zogenaamde viewport) direct worden geladen.
De rest komt pas in beeld wanneer de gebruiker verder naar beneden scrollt. Dit maakt je website sneller en zorgt voor een soepelere ervaring voor je bezoekers, wat ook weer positief is voor je SEO!
Om dit visueel duidelijk te maken hebben we hieronder een video toegevoegd…
Afbeeldingen sitemap
Een afbeeldingen sitemap is een lijst die specifiek alle afbeeldingen op je website opslaat. Hierdoor kunnen zoekmachines, zoals Google, gemakkelijk al je afbeeldingen vinden en en beter indexeren.
Je kunt deze afbeeldingen sitemap indienen via Google Search Console, zodat zoekmachines alle beelden op je website goed oppikken.
Als je hier nog niet eerder mee hebt gewerkt, is het verstandig om een SEO-specialist of webdeveloper in te schakelen.
Weet je nog niet wat een sitemap is, bekijk dan deze blogs over wat een sitemap is.
Nu je al je afbeeldingen hebt geoptimaliseerd, wil je natuurlijk weten of dit ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Halen je afbeeldingen meer verkeer binnen? Zijn ze beter vindbaar? Tijd om de prestaties te meten met Google Search Console!
Prestaties meten met Google Search Console.
Met Google Search Console kun je zien hoe je afbeeldingen presteren in de zoekresultaten. Je ontdekt hoeveel keer ze worden vertoond, hoeveel kliks ze krijgen en via welke zoekwoorden mensen ze vinden.
Hoe doe je dit?
- Log in op Google Search Console en kies je website.
- Ga naar het tabblad “Prestaties” en selecteer onder “Zoektype” de optie “Afbeeldingen”.
- Je ziet nu gegevens zoals het aantal kliks, vertoningen en de gemiddelde positie van je afbeeldingen.
Dit is handig omdat je eenvoudig ziet welke afbeeldingen het goed doen en welke niet. Je ontdekt met welke zoekwoorden je afbeeldingen worden gevonden en kunt verbeterpunten oppakken voor afbeeldingen die minder presteren. Handig voor bijvoorbeeld product foto’s van populaire producten.
Blijf regelmatig je prestaties controleren om te zien hoe je afbeeldingen het doen! SEO is een doorlopend proces zeggen wij altijd en is dan ook nooit “klaar”.
Tijd voor actie!
Een beeld zegt meer dan duizend woorden” in de SEO wererld is dat zeker niet anders. Door je afbeeldingen te optimaliseren, maak je je site sneller en beter vindbaar voor zoekmachines.
Let op het juiste bestandstype, comprimeer je afbeeldingen, gebruik beschrijvende bestandsnamen, duidelijke titels en relevante alt-teksten.
Vergeet captions niet, creëer context rondom je afbeeldingen en pas technieken toe zoals lazy loading en een afbeeldingen sitemap. Met Google Search Console zie je precies hoe je afbeeldingen presteren.
Wil je hier graag meer over weten of hulp bij het optimaliseren van je website? Boek dan hier een 15 min call, dan kijken we samen wat voor jouw de beste stappen zijn!
Joram is een jonge gedreven SEO Specialist die zich daarnaast focust op copywriting dat diensten en producten verkoopt. In zijn vrije tijd is die sportief en doet is die bezig als actief wedstrijdsporter in de sport Taekwondo. Altijd op zoek naar dingen om te leren en zichzelf te verbeteren en uiteraard naar manieren om de klanten van Digital Bean te helpen met de juiste SEO strategie.