SEO vriendelijke URL: Hier heb je 7 tips voor een goede URL!

seo vriendelijke url maken

Blog delen

Laatst geupdate op 27 december 2023 by MatthijsBoon

Ben je gefrustreerd omdat je website niet de aandacht krijgt die het verdient? Ligt je verkeer lager dan verwacht? Misschien heb je wel een verschrikkelijke URL-structuur. 

Ja, je leest het goed! De structuur van je URL’s kan een GROTE impact hebben op je SEO-prestaties.

Geen zorgen!

We gaan je laten zien hoe je jou URL structuur kunt optimaliseren om hoger in Google te komen en meer verkeer naar je site te trekken. 

Het is makkelijker dan je denkt!

Maar Joram, wat maakt die URL nou uit! Niemand kijkt daarnaar! Toch?

Nee niets is minder waar! Google kijkt, en je bezoeker ook!

Een rommelige, onduidelijke URL kan zoekmachines verwarren en voor bezoekers is het ook niet ideaal. Een schone, geoptimaliseerde URL je ranking een FLINKE boost geven en zorgen voor een betere gebruikerservaring.

Dus, of je nu worstelt met lage click-through rates, of gewoon niet verschijnt waar je wilt in de zoekresultaten, wij hebben de oplossing. 

Blijf lezen en mis de kans niet om je websiteverkeer een BOOST te geven!

Speedcourse! URL tips en basisprincipes in het kort!

De basis: Hou het kort en logisch! Beschrijf wat er op de pagina is te vinden is en geef elke pagina een nieuwe unieke URL . Gebruik maximaal 5 woorden waarvan 1 of 2 zoekwoorden, en gebruik geen cijfers of speciale karakters. Laatste puntje, gebruik alleen kleine letter.

Voorbeeld van een goede URL structuur:

voorbeeld-seo-vriendelijke-url

De 7 tips om jou URL game te verbeteren!

  • Tip 1: Vermijd nummers of codes.
  • Tip 2: Gebruik koppeltekens (-) in plaats van onderstrepingstekens (_).
  • Tip 3: Gebruik zo min mogelijk Parameters.
  • Tip 4: Denk in mappen en sub-mappen (hiërachie)
  • Tip: Vermijd datums en jaargetallen.
  • Tip 6: Vermijd diepe nesting
  • Tip 7: Plaats je zoekwoorden aan het begin van je URL

Wat is een SEO-vriendelijke URL?

Een SEO-vriendelijke URL is niet een willekeurige reeks woorden en tekens. Het is een doordachte combinatie die zowel zoekmachines als gebruikers helpt te begrijpen waar een pagina over gaat.

Waarom is het zo belangrijk?

  • Leesbaarheid: Mensen moeten in één oogopslag kunnen begrijpen waar je pagina over gaat.

Kijk maar naar de volgende voorbeelden.

seo-vriendelijke-url-voorbeeld
Kijk dit is een SEO vriendelijke URL. Kort en straight to the point!
geen-seo-vriendelijke-url-voorbeeld
Uit deze URL kun je niet halen waar de pagina over gaat!
  • Zoekmachines: Google en andere zoekmachines gebruiken de URL om de relevantie van een pagina te bepalen. Een goed gestructureerde URL kan je daarom rankings een boost geven.
  • Bezoekers vertrouwen: Een duidelijke en beschrijvende URL vergroot het vertrouwen van de gebruiker in je website. Niemand klikt graag op een link die er verdacht uitziet.

Maar wacht… wat is die ‘seo friendly url generator’?

Er zijn tools die automatisch SEO-vriendelijke URL’s voor je te genereren. Ze kunnen handig zijn, maar is handmatige optimalisatie vaak beter. Waarom? Omdat jij de context en nuances van je content beter begrijpt dan een machine. Wel worden deze AI URL generators steeds beter en ze zijn wel ideaal voor Alt tekst voor foto’s!

Kijk hieronder hebben een voorbeeld van Slugify.online, je kunt makkelijk een URL slug maken. je kunt makkelijk de stopwoorden en nummers verwijderen en dan heb je binnen een seconde een URL!

seo-friendly-url-generator-voorbeeld

Maar, voordat je op die generator-tool gebruikt voor pagina URL’s, vraag jezelf: Kan ik dit beter? Het antwoord is waarschijnlijk: JA!

Hoe kijken zoekmachines naar URL’s?

Het eerste wat een zoekmachine vaak ziet is de URL, dus die URL is best belangrijk!

Een duidelijke en beknopte URL kan verschil maken tussen een top-ranking en een gemiste kans.

  • Weer die leesbaarheid!: Zoekmachines geven ook de voorkeur aan URL’s die leesbaar en begrijpelijk zijn voor gebruikers, dat is namelijk voor de zoekmachine ook makkelijker om te bepalen waar de pagina over gaat.

    Denk aan ‘digitalbean.nl/seo-tips’, het is super duidelijke waar de pagina opver gaat. In plaats van ‘digitalbean.nl/p=123’, hier is juist totaal NIET duidelijk waar de pagina over gaat!
  • Kort en krachtig: Lange URL’s kunnen verwarrend of te over optimaliseert zijn voor zowel zoekmachines als gebruikers. Houd het simpel en straight to the point.

Kijk bijvoorbeeld naar deze afbeelding, een lange over geoptimaliseerde URL, dit maakt hem super lang! Google geeft hier zelfs penalty’s voor.

voorbeeld-slechte-verwarrende-url

Of kijk naar deze met onnodige resultaten en speciale karakters en nummers van het uitbesteden van online marketing in de URL. Zie je hoe onduidelijk de URL word!

voorbeeld-slechte-verwarrende-lange-url-structuur

Het effect van URL-structuur op gebruikerservaring en click-through rates

Stel je voor dat je twee links ziet in de zoekresultaten:

  • digitalbean.nl/p=456&cat=seo
  • digitalbean.nl/seo-url-tips

Welke zou je eerder aanklikken? De tweede, toch? Dat is de kracht van een duidelijke URL-structuur.

De juiste URL zorgt voor…

  • Meer Vertrouwen: Een duidelijke URL geeft gebruikers een idee van wat ze kunnen verwachten. Het verhoogt het vertrouwen en de kans dat ze doorklikken dus ook, wat ons leidt naar het volgende.
  • Betere CTR: URL’s die trefwoorden bevatten die overeenkomen met de zoekopdracht van een gebruiker, kunnen leiden tot een hogere click-through rate (CTR). Dit is een WIN-WIN voor je SEO!

De Basisprincipes van een Goede SEO URL Structuur

Eerste indrukken tellen, toch? Of het nou bij je schoonvader of moeder is of die van de zoekmachine en je bezoekers. Het komt op hetzelfde neer!

In de wereld van SEO is je URL en SEO Titel vaak die eerste indruk. Dus elke letter telt!

Hier zijn de basisprincipes die elke URL zou moeten hebben om zowel harten schoonmoeders…

Ugh.. ik bedoel zoekmachines als gebruikers te winnen!

Kort, Logisch en Beschrijvend

Het is super simpel. Een URL moet in één oogopslag duidelijk maken waar de pagina over gaat. Gebruik niet meer dan 5 woorden! Wees gewoon super direct, geen fluff woorden. Vergeet die nummers en speciale karakters.

voorbeeld-duidelijke-url
Goed voorbeeld: URL van onze website tracking dienst pagina.

Geen Onnodige Woorden en Vulwoorden

Houd het super clean. Woorden zoals “en”, “of”, en “maar” voegen weinig waarde toe en maken je URL alleen maar langer. Het is het beste om ze te vermijden, maar het is geen ramp als het zo nu en dan een keertje voorkomt.

Gebruik van Zoekwoorden Zonder Over-optimalisatie

Ja, trefwoorden zijn belangrijk. Maar prop je URL niet vol. Kies één of twee relevante zoekwoordenwoorden die de inhoud van je pagina het beste beschrijven.

Let op! Over-optimalisatie kan leiden tot penalty’s van zoekmachines!

Opdracht: Ga nu naar je website en bekijk enkele van je eigen URL’s. Volgen ze deze basisprincipes? Zo niet, dan is het tijd voor wat aanpassingen..

De 7 tips voor betere URL’s!

1. Vermijd Nummers of Codes

Een URL moet intuïtief zijn. Het moet de inhoud van de pagina weerspiegelen zodat gebruikers en zoekmachines direct weten wat ze kunnen verwachten.

Vermijd daarom nummers en codes!

Het maakt het erg moeilijk voor bezoekers maar ook voor Google om te zien wat er op je pagina staat en wat ze kunnen verwachten.

Bedenk je, wat staat er op de pagina en hoe kan ik dit overbrengen aan mijn klanten en zoekmachines in een zo direct mogelijke manier.

2. Gebruik (-) Koppeltekens in Plaats van (_) Onderstrepingstekens

Koppeltekens worden door zoekmachines gezien als spaties, wat betekent dat elk woord in je URL afzonderlijk wordt herkend. Dit is super belangrijk voor een goede leesbaarheid en optimalisatie.

Dus, www.jouwsite.nl/seo-url-tips wordt gezien als “seo url tips“. Onderstrepingstekens worden echter vaak gelezen als één woord, zoals “seourltips“.

Koppeltekens zijn ook duidelijker en meer herkenbaar in URL’s, wat de leesbaarheid voor gebruikers ook verbetert.

In het verleden heeft Google ook aangegeven een voorkeur te hebben voor koppeltekens in URL’s, hierdoor is het als de norm aan genomen en het is hierdoor best practice in SEO.

Snel Voorbeeldje:
✅ Goed: www.digitalbean.nl/seo-url-tips
❌ Slecht: www.digitalbean.nl/seo_url_tips

3. Denk in mappen en sub-mappen! (hiërachie)

Het structureren van je website-URL’s in een logische hiërarchie van mappen en sub-mappen is essentieel voor zowel zoekmachines als gebruikers.

Hier is waarom en hoe je het moet doen.

  1. Overzichtelijkheid voor Zoekmachines:
    Een duidelijke mappenstructuur helpt zoekmachines de relatie en hiërarchie van je content te begrijpen.
    Bijvoorbeeld, www.digitalbean.nl/blog/seo-tips suggereert dat “seo-tips” een artikel is binnen de bredere “blog” categorie.
  2. Navigatie voor Gebruikers:
    Een logische URL-structuur verbetert de gebruikerservaring. Bezoekers kunnen gemakkelijker inschatten waar ze zich op je site bevinden en hoe ze naar gerelateerde content kunnen navigeren.
  3. Flexibiliteit voor Toekomstige Groei:
    Door vanaf het begin in mappen en sub-mappen te denken, kun je je website gemakkelijk schalen en nieuwe content toevoegen zonder de bestaande structuur te verstoren.
  4. Verbeterde Breadcrumb Navigatie:
    Veel websites gebruiken breadcrumb navigatie, wat een visuele weergave is van de hiërarchie van de pagina. Een duidelijke mappenstructuur in je URL’s maakt deze navigatie intuïtiever.

Voorbeeld:
Stel dat je een e-commerce website hebt. Een dienst zoals “linkbuilding” kan de volgende URL-structuur hebben:

voorbeeld-url-hierachie

Hieruit is duidelijk dat “linkbuilding” een type “seo” dienst is, wat weer valt onder de bredere categorie “online marketing uitbesteden”.

Door je URL’s te structureren in mappen en sub-mappen, creëer je een logische en georganiseerde website die zowel zoekmachinevriendelijk als gebruiksvriendelijk is.

Het is een eenvoudige stap die een groot verschil kan maken in hoe je site wordt waargenomen en geïndexeerd.

4. Gebruik Zo Min Mogelijk Parameters

Parameters in URL’s, vaak herkenbaar aan het vraagteken (?) gevolgd door filter waardes en gekke karakters, zijn fantastisch voor webshops om producten te filteren, sorteren en tracken.

Alleen voor de URL structuur is het NIET fantastisch!

voorbeeld-te-veel-parameters-url
URL is zo groot dat hij niet eens fatsoenlijk in een afbeelding kan!
Zegt genoeg!

Te veel parameters in de URL kunnen problemen vooroorzaken in de volgende dingen:

Overmatige parameters leidt tot een groot aantal URL-varianten van dezelfde pagina.

Hierdoor crawled Google onnodig veel je website. Wat je crawl budget verspilt (belangrijk voor grote webshops).

Ook ga je met jezelf concurreren (ook wel ‘cannibalisation’ genoemd) op de zoekresultaten waardoor google niet weet welke pagina hij moet ranken, hierdoor zullen beide pagina’s lager ranken.

voorbeeld-seo-cannibalisation
Dit is een mooi voorbeeld van SEO cannibalisation

Parameters hebben zeker hun functie en je moet ze ook zeker gebruiken. Alleen over het algemeen (niet altijd) moet Google ze niet laten indexeren.

Dat doe je door in je robot.txt de parameters URL’s uit te sluiten voor het indexering.

5. Gebruik geen datums en jaargetallen

Stel je voor dat je een hippe kledingwinkel binnenloopt, op zoek naar de nieuwste mode. Maar in plaats van de laatste trends, vind je kleding uit 1995.

Fluor trainingspakken en plateauzolen, iemand?

Datums in je URL’s dateren je content, en niet op een goede “vintage” manier.

Een datum suggereert dat je content verouderd is, zelfs als het nog steeds spot-on is. Niemand wil klikken op een link die schreeuwt: “Ik ben oud nieuws!”

Schreef je een topartikel in 2020 en wil je het in 2023 verversen? Met een datum in je URL moet je redirect gaan aanmaken en constant je URL blijven updaten. Veel onnodig EXTRA werk!

De URL’s moeten kort, bondig en to the point zijn. Door datums toe te voegen, maak je ze alleen maar langer en ingewikkelder.

Een URL als www.digitalbean.nl/blog/2023/maart/de-beste-seo-tips klinkt meer als een dagboekvermelding dan een goede SEO vriendelijke URL.

Dus vermijd die jaartallen en datums, je maakt het een stuk makkelijker voor jezelf! Tenzij je natuurlijk een nieuws site bent of de content echt datum/ jaartal gebonden is.

6. Vermijd diepe nesting

Stel je voor dat je een online winkel hebt die sportartikelen verkoopt. Je wilt een specifiek product, laten we zeggen een voetbalschoen van een bepaald merk en model, categoriseren onder verschillende submappen.

Een diep geneste URL zou er zo uit kunnen zien:

www.sportwinkel.nl/sporten/voetbal/schoenen/merken/adidas/modellen/predator-2023

In dit voorbeeld hebben we maar liefst zes submappen: /sporten/, /voetbal/, /schoenen/, /merken/, /adidas/, en /modellen/.

Een goede vuistregel is om je te beperken tot twee of drie submappen.

Een betere URL zou kunnen zijn:

www.sportwinkel.nl/voetbal/schoenen/predator-2023

Dus, terwijl diepe nesting misschien logisch lijkt vanuit het oogpunt van tip 3, kan je het ook OVER categoriseren! Je maakt het voor google dan een stuk lastiger om de website in kaart te brengen (crawlen). Nogmaals hou de URL’s lekker kort en krachtig!

7. Plaats je zoekwoorden aan het begin van je URL

“Dames eerst”? In de wereld van SEO zeggen we: “Zoekwoorden eerst!”

Waarom?

Mensen scannen. Ze hebben geen tijd voor detective-spelletjes. Zoekwoord vooraan? “Bingo! Dat zoek ik!” zegt de bezoeker.

In de zoekresultaten worden lange URL’s afgekapt. Als je zoekwoord vooraan staat, krijgt het de spotlight. Hierdoor kunnen mensen blijven zie waar de pagina over gaat!

Google is die persoon die alleen de eerste paar woorden hoort en denkt: “Ik ben verkocht!” Dus, verleid Google met je beste woorden vooraan. Geef ‘m die goede eerste indruk!

Voorbeeld:
Stel, je verkoopt “biologische koffiebonen uit Ethiopië”. Waarom zou het product verstoppen achter een lange URL?

Ga voor:

www.digitalkoffiebean.nl/biologische-koffiebonen-ethiopie

Laat die bonen scoren!

Dus zet die zoekwoorden vooraan en laat gelijk zien waar je pagina over gaat! Des sneller bezoekers en Google kan zien waar het over gaat des te beter!


Dat-was-de-url-structuur!

Je hebt het einde van dit diepgaande artikel bereikt, en ik wed dat je nu een helder beeld hebt van hoe je een perfecte SEO URL-structuur opzet. Laten we de kernpunten even snel samenvatten:

  • De basis: Hou het kort en logisch! Beschrijf wat er op de pagina te vinden is en zorg voor een unieke URL voor elke pagina. Gebruik maximaal 5 woorden, waarvan 1 of 2 zoekwoorden. Vermijd cijfers, speciale karakters en gebruik alleen kleine letters.
  • Een geoptimaliseerde URL-structuur is niet alleen gunstig voor zoekmachines, maar ook voor je bezoekers. Het maakt je site intuïtiever en gebruiksvriendelijker.
  • Belangrijkste tips voor een goede URL structuur:
    • Vermijd nummers of codes.
    • Gebruik koppeltekens (-) in plaats van onderstrepingstekens (_).
    • Denk in mappen en sub-mappen.
    • Vermijd datums en jaargetallen.
    • Plaats je zoekwoorden aan het begin van je URL.

Maar wacht, er is meer!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste SEO-trends en tips? Wil je dat jouw website altijd een stap voor blijft op de concurrentie?

Schrijf je dan NU in voor onze nieuwsbrief! Je ontvangt regelmatig updates, tips en trucs rechtstreeks in je inbox. Mis deze kans niet om je SEO-skills te blijven ontwikkelen.

Blijf leren, blijf optimaliseren, en zie je website groeien!

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar! Stuur ons gemakkelijk een mailtje of bel gerust! Dan kijken we gelijk hoe we jou bedrijf kunnen laten groeien!

Spreek je snel! Tot de volgende!

Ontdek meer om te leren

Wil je dit toepassen?

Klik hieronder en Neem contact op!

matthijs-boon-digital-bean