Local SEO, hoe jij jouw business lokaal zichtbaar kan maken!

illustratie-lokaal-bedrijf

Blog delen

Stel je voor: je bent onderweg en zoekt naar de beste koffieplek in de buurt. Je grijpt je smartphone, typt “koffie bar in de buurt” in en voilà, een lijst van koffie barretjes springt op je scherm. Heb je je ooit afgevraagd hoe sommige van deze cafés bovenaan die lijst komen te staan?

Het antwoord is local SEO, of in het volmondig Nederlands lokale SEO.

Droom je ervan om zonder al te veel moeite nieuwe klanten aan te trekken, direct vanuit je lokale omgeving? Dit kan door je online aanwezigheid te optimaliseren voor regionale zoektermen en een sterk Google My Business profiel. 

In deze blog leer je:

  • Wat het precies is.
  • Waarom local SEO belangrijk is.
  • Hoe het in elkaar zit.
  • Voor wie lokale SEO met name interessant is.
  • Hoe je lokale zoekwoorden kunt herkennen.
  • Concrete stappen om je SEO op lokaal gebied helemaal tip top te maken.
Laten we je lokale online aanwezigheid een boost geven. Lees snel verder!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid om beter gevonden te worden in lokale zoekresultaten en google maps. Het richt zich op specifieke geografische termen en verbetert de zichtbaarheid voor bedrijven die een fysieke locatie hebben of diensten aanbieden in een bepaald gebied, waardoor ze beter gevonden worden door lokale consumenten.

Het bestaat uit de volgende componenten:

  1. Lokale zoekwoorden: Gebruik zoekwoorden die jouw locatie en aanbod specificeren. Dit zijn niet zomaar algemene termen zoals “beste koffie”, maar meer gerichte termen zoals “beste koffiebar Utrecht”.
  2. Lokale backlinks (linkbuilding): Dit zijn links van andere lokale bedrijven hun website, pers (denk aan de lokale krant of gemeente website) of lokale startpagina’s die naar je website verwijzen. Ze versterken niet alleen je lokale zoekresultaten, maar bouwen ook vertrouwen op binnen je gemeenschap.
  3. Google Mijn Bedrijf (GMB): Dit is je nieuwe online visitekaartje. Door je GMB-profiel volledig in te vullen en regelmatig bij te werken, help je Google begrijpen wie je bent, wat je doet, en waar je gevestigd bent. Zo kan Google je goed weergegeven op de juiste termen en kunnen mensen makkelijker contact met je opnemen.
Hieronder vind je de plekken waar je lokale zoekresultaten vindt, ook wel local packs genoemd… 
voorbeeld-local-pack-google-search

Waarom aan local SEO doen?

  • Lokale zoekopdrachten leiden tot actieStatistieken laten zien dat lokale zoekopdrachten vaak leiden tot bezoeken aan een winkel of aankopen binnen 24 uur. Mensen die lokaal zoeken, zijn vaak klaar om actie te ondernemen.

  • Bijna de helft van alle zoekopdrachten heeft een lokale zoekintentie. Zo bleek uit dit artikel!

  • Minder competitie: Het is makkelijker om uit te blinken in lokale zoekresultaten dan te vechten voor een plekje in de landelijke resultaten. Minder concurrentie betekent een grotere kans om opgemerkt te worden door potentiële klanten.

  • 92% van de zoekers kiest voor bedrijven die op de eerste pagina van lokale zoekresultaten verschijnen. Bleek uit deze statistieken!

  • Vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen: Positieve reviews en zichtbaarheid in lokale kranten en directories bouwen vertrouwen op bij potentiële klanten. Mensen vertrouwen vaak op lokale bedrijven boven gezichtsloze online entiteiten.

Genoeg goede redenen om lokale SEO serieus te nemen, toch? Maar hoe kijken die zoekmachines eigenlijk? Dat bespreken we in het volgende stukje… 

Hoe local SEO werkt?

Lokale SEO helpt Google te bepalen wanneer jouw bedrijf moet verschijnen in zoekresultaten en op kaarten, afhankelijk van waar iemand naar zoekt en waar ze zich bevinden. Hier zijn de drie belangrijkste factoren die Google gebruikt:

  1. Hoe relevant is het bedrijf voor de zoekopdracht: Dit kijkt of jouw bedrijf biedt wat iemand probeert te vinden. Als jouw bedrijfsprofiel nauw aansluit bij de zoekopdracht van iemand, dan is het waarschijnlijker dat je wordt getoond in de zoekresultaten. Logisch toch?
  2. Afstand tot gebruiker: Google kijkt hoe dicht jouw bedrijf bij de zoeker is, of bij de plaats die ze hebben genoemd in hun zoekopdracht. Als jouw bedrijf dichtbij is, heb je een grotere kans om bovenaan te verschijnen.
  3. Bekendheid en reputatie: Dit gaat over hoe bekend of populair jouw bedrijf is, zowel online als offline. Google kijkt naar dingen zoals hoe vaak je bedrijf wordt genoemd op internet. Hoe meer vermeldingen, des te hoger jouw zichtbaarheid in de zoekresultaten.

In het kort: als je wilt dat je bedrijf opvalt in lokale zoekopdrachten, moet het relevant zijn voor de zoektermen, dicht bij potentiële klanten gelegen zijn, en goed bekend en beoordeeld (reviews) zijn online.

illustratie-hoe-local-seo-werkt

Voor wie is lokale SEO interessant?

Lokale SEO is niet alleen een buzzwoord; het is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie voor bijna elk bedrijf dat een fysieke voetafdruk heeft of diensten aanbiedt in een specifiek gebied. Hier de meest voorkomende voorbeelden voor wie lokale seo interessant is: 

Lokale kleine bedrijven

Als je een klein bedrijf runt, zoals een bakkerij, koffieshop of boekhandel, kan lokale SEO ervoor zorgen dat je gevonden wordt wanneer mensen in jouw omgeving zoeken naar wat jij aanbiedt. Dit geldt ook voor middelgrote bedrijven die op zoek zijn naar een vaste stroom van nieuwe klanten.

Bedrijven met meerdere locaties

Voor bedrijven met vestigingen in meerdere steden of regio’s is lokale SEO cruciaal om elke locatie zichtbaar te maken in haar eigen lokale zoekopdrachten. Dit helpt om zowel het overkoepelende merk, maar ook de individuele locaties te promoten.

Dienstverleners

Of je nu een loodgieter bent, een advocaat of een personal trainer, als je diensten aanbiedt in een specifiek gebied, wil je dat lokale klanten je kunnen vinden. Local SEO helpt je bovenaan in de zoekresultaten te komen wanneer iemand in jouw regio naar jouw diensten zoekt.

Medische professionals en praktijken

Artsen, tandartsen, fysiopraktijken en andere gezondheidsprofessionals zijn vaak afhankelijk van lokale patiënten. Lokale SEO zorgt ervoor dat jouw praktijk wordt gevonden door mensen die specifieke gezondheidsdiensten in hun buurt nodig hebben.

Restaurants en bars / clubs

Met mensen die vaak zoeken naar “restaurant in de buurt” of “beste bars in [stad]”, is lokale SEO een no-brainer voor deze branche. Het helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuwe klanten maar ook bij het verstevigen van je aanwezigheid in de lokale gemeenschap.

Kortom, elk bedrijf heeft wel baad bij lokaal goed gevonden worden! Maar hoe herken je lokale zoekwoorden? Dat is het volgende waar we het over gaan hebben!

illustratie-lokaal-bedrijf

Wat zijn lokale zoekwoorden?

Lokale zoekwoorden zijn specifieke termen die mensen gebruiken wanneer ze zoeken naar producten, diensten of informatie in een bepaalde geografische regio.

Deze zoekwoorden bevatten vaak plaatsnamen of termen als ‘in de buurt’, ‘near me’, of verwijzingen naar specifieke buurten of landmarks.

Maar het kan ook zo simpel zijn als ‘bakkerij’ al zijn, dit heeft ook een hoge lokale zoekintentie.

Het doel van lokale zoekwoorden is om de zoekresultaten te verfijnen tot wat er beschikbaar is in de directe omgeving van de zoeker.

7  local SEO tips om lokaal gevonden te worden!

Om je alvast een eindje op weg te helpen hebben we de 7 local seo tips opgeschreven die het meest impact maken. Succes met optimaliseren! Bekijk de seo tips hieronder:

Tip 1: Claim je Google Mijn Bedrijf en optimaliseer

Begin met het claimen of aanmaken van je Google Mijn Bedrijf-profiel (Klik hier om te starten). Dit is cruciaal! Vul alle informatie volledig in: 

  • Bedrijfsnaam: De officiële naam van je bedrijf. Hier kun je ook nog een zoekwoord in verwerken. Bijvoorbeeld ‘Bean IT – Cyber security’
  • Categorie: Het type bedrijf dat je hebt, bijvoorbeeld restaurant, kapper, advocatenkantoor, etc. Vergeet ook niet de subcategorieën in  te vullen.
  • Locatie: Het fysieke adres van je bedrijf, inclusief straatnaam, stad, staat, postcode en land. Heel belangrijk natuurlijk!
  • Telefoonnummer: Het telefoonnummer waarop klanten je kunnen bereiken.
  • Website-URL: De URL van je bedrijfswebsite.
  • Openingstijden: De dagen en tijden waarop je bedrijf geopend is.
  • Speciale openingstijden: Tijdelijke openingstijden voor feestdagen of speciale gelegenheden.
  • Kenmerken: Specifieke kenmerken van je bedrijf, zoals Wi-Fi beschikbaarheid, rolstoeltoegankelijkheid, etc. Alleen van toepassing als je een fysieke locatie hebt.
  • Diensten: Een lijst met de services die je bedrijf aanbiedt.
  • Producten: Een lijst met de producten die je bedrijf verkoopt.
  • Foto’s: Foto’s van je bedrijf, inclusief het interieur, exterieur, teamleden en producten/diensten.
  • Video’s: Video’s die je bedrijf en de aangeboden producten of diensten presenteren. 
  • Reviews: Beoordelingen en recensies van klanten over je bedrijf.

Doe regelmatig updates en vergeet de bedrijfsbeschrijving niet in te vullen. Hier kun je gelijk ook je hoofd zoekterm invullen, bijvoorbeeld ‘online marketing bureau bussum’. 😉 Maar ga niet overboord hiermee één of twee is genoeg.

 

screenshot-google-my-bussiness

Tip 2: Maak aparte pagina’s voor lokale zoektermen

Maak aparte pagina’s voor de lokale zoektermen waarop je wilt scoren. Pak je hoofdzoekwoord , ‘online marketing bureau’ bijvoorbeeld, en plak daar de lokale zoekterm aan vast, ‘online marketing bureau bussum’ in dit voorbeeld.

Zorg ervoor dat de lokale zoekterm in de volgende dingen wordt meegenomen:

  • Titel
  • URL
  • Metabeschrijving
  • In de content van de pagina, denk aan H1, H2, etc maar ook gewoon door de tekst heen op een NATUURLIJKE manier.

Op deze wordt de kans al een stuk hoger dat je beter gaat scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines!

Tip 3: Zorg voor lokale content rond jouw bedrijfsactiviteiten

Creëer seo content dat echt resoneert met je lokale publiek en tegelijk je expertise toont waarmee je snel vertrouwen opbouwt.

Denk aan blogposts over lokale evenementen, samenwerkingen met andere lokale bedrijven, of gidsen die relevant zijn voor jouw stad of regio.

Op deze manier deel je zowel nieuwe ontwikkelingen of projecten waar jouw bedrijf mee bezig is, dat interessant en boeiend voor lokale bevolking en toekomstig klanten.

illustratie-lokale-content

Tip 4: Probeer links van lokale pers en startpagina’s te krijgen

Backlinks (links van andere sites) zijn nog steeds een krachtige factor voor SEO. Probeer links te krijgen van gerespecteerde lokale websites zoals kranten, scholen, of gemeentepagina’s. Dit verhoogt niet alleen je betrouwbaarheid maar ook je lokale ranking.

Deze kun je krijgen wanneer je een mooie samenwerking met een ander bedrijf of school hebt verricht,  een sponsor deal sluit met een lokale sport club, op een evenement staat, of iets anders wat nieuws waardig is.

Tip 5:  Zorg voor veel reviews!

Ga eens bij je zelf na als jij een loodgieter of ander bedrijf uitkiest, waar kijk je naar om een besluit te maken? Hoogstwaarschijnlijk de reviews! Hetzelfde doen je klanten.

Veel positieve reviews zorgt voor ‘social proof’, dit betekent dat omdat andere mensen je al hebben vertrouwd en een goede ervaring met je bedrijf hebben gehad dat de kans groot is dat dit weer zo is. Reviews is één van de krachtigste methodes om vertrouwen op te wekken en uiteindelijk mensen over te laten gaan tot conversie/ aankoop!

illustratie-reviews-verzamelen

Tip 6: Doe ook voice search optimalisaties

Tegenwoordig is ‘hey google’ of ‘hey alexa’ de normaalste zaak van de wereld geworden en word dan ook veel gebruikt om dingen op te zoeken. En dat met name ook lokale zoek termen zoals ‘wat is de dichtstbijzijnde lunch room’

Optimaliseer voor voice search en lokale ‘near me’ zoekopdrachten. Denk na over hoe mensen spreken, niet alleen hoe ze typen. Hier kun je nog veel mogelijk klanten uit krijgen.

Hier is hoe je voor voice search optimaliseert:

  • Conversatiezoekwoorden: Gebruik natuurlijke en conversatiegerichte zoekwoorden die mensen waarschijnlijk gebruiken tijdens spraakgestuurde zoekopdrachten. In plaats van  “beste Italiaans restaurant Amsterdam”, zou een conversatiezoekwoord zijn: “Wat is het beste Italiaanse restaurant bij mij in de buurt?”
  • Long-tail zoekwoorden: Richt je op long tail zoekwoorden en vragen die meer specifiek zijn, aangezien spraakgestuurde zoekopdrachten vaak uitgebreider zijn dan getypte zoekopdrachten. (Lees hier meer over long tail zoekwoorden)
  • Lokale optimalisatie: Zorg ervoor dat je lokale zoekwoorden en locaties opneemt, omdat veel voice searches gericht zijn op lokale informatie zoals “Waar is het dichtstbijzijnde restaurant?”
  • Snippets met antwoorden: Probeer de Featured Snippet te worden door direct antwoord te geven op veelgestelde vragen in je content, omdat voice assistants vaak deze informatie voorlezen aan gebruikers.
  • Natuurlijke taal: Schrijf content in natuurlijke, begrijpelijke taal die gemakkelijk kan worden gesproken en begrepen door voice assistants.

Zo pak je ook mensen die via hun smart speaker, auto assistent of telefoon assistent zoekopdrachten uitvoeren en speel je in op de groeiende trend van spraakgestuurde zoekopdrachten. 

man-gebruikt-voice-search

Tip 7: Verspreid je NAWe en contact gegevens consistent over het web

Zorg ervoor dat je contact en NAW gegevens, zoals je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer, op alle online plekken waar je te vinden bent consistent zijn. Of het nu je website is, sociale media of andere online platforms, het is belangrijk dat mensen altijd dezelfde info over je bedrijf zien.

Dit helpt niet alleen zoekmachines om te begrijpen waar je zit en wat je doet, maar het maakt het ook makkelijker voor klanten om je te vinden en contact met je op te nemen.

En als mensen zien dat je consistent bent, geeft dat ook vertrouwen. Dus, dubbelcheck je gegevens op al je online plekken en zorg dat ze overal kloppen.

illustratie-naw-contact-gegevens

Alles even samengevat

Als je een kleine of middelgrote onderneming hebt, een lokale winkel of restaurant runt, of als dienstverlener werkt, dan is lokale SEO onmisbaar voor jouw succes.

Deze manier van online marketing zorgt ervoor dat jouw bedrijf opvalt bij mensen in de buurt die zoeken naar wat jij te bieden hebt. Het is de key naar gericht online verkeer naar je website te trekken – mensen die klaar zijn om te kopen en alleen nog maar de juiste lokale aanbieder moeten vinden.

Hoe werkt dit in de praktijk? Eerst zorg je ervoor dat je bedrijf correct en volledig is aangemeld bij Google Mijn Bedrijf, zodat je opvalt in Google Maps en lokale zoekresultaten. Vervolgens optimaliseer je je website met zoekwoorden die jouw lokale klanten gebruiken, zoals ‘bakker in Amsterdam’ of ‘loodgieter in Utrecht’. Vergeet niet om regelmatig klantenreviews te verzamelen, want goede beoordelingen bouwen vertrouwen op en trekken nieuwe klanten aan.

Daarnaast is het een goed idee om content te maken die aansluit bij lokale gebeurtenissen of nieuws. Dit toont jouw betrokkenheid bij de gemeenschap en verbetert je lokale zichtbaarheid online.

Hulp nodig? Bij Digital Bean staan we klaar met ene gemotiveerd team om jouw SEO uit handen te nemen. We maken transparante resultaatgerichte online marketing strategieën die met korte lijntjes en alle eerlijkheid worden uitgevoerd!

Boek een korte call om te beginnen met lokaal gevonden te worden!

>> Mijn call boeken <<

We spreken je snel!

Ontdek meer om te leren

Wil je dit toepassen?

Klik hieronder en Neem contact op!

matthijs-boon-digital-bean