Laatst geupdate op 20 maart 2024 by Joram Boon
EEAT staat voor Experience (Ervaring), Expertise, Authoritativeness (Autoriteit) en Trustworthiness (Betrouwbaarheid) – de gouden standaard die Google hanteert om de kwaliteit van content in hun zoekresultaten pagina’s (SERPS) te beoordelen. Voor ondernemers met een website betekent dit meer dan alleen het aanbieden van producten; het gaat om het bouwen van een brand dat staat als een huis in de ogen van zowel klanten als zoekmachines.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website niet alleen gezien wordt als een bron van producten of diensten, maar als een go to store van expertise, autoriteit, en betrouwbaarheid binnen jouw niche? En nog belangrijker, hoe kan deze EEAT factor je helpen de concurrentie voor te blijven en je ranking te verbeteren?
In deze blog duiken we diep in de wereld van EEAT. We leggen uit wat het is, waarom het zo belangrijk is voor jouw ranking, en hoe je het kunt optimaliseren op je eigen website. Met praktische tips en inzichten zetten we je op het pad naar een website die niet alleen producten verkoopt, maar ook vertrouwen en expertise uitstraalt! Geen tijd te verliezen, laten we beginnen…
In het kort
- Deel je unieke ervaringen en bewijs deze met concrete voorbeelden.
- Benadruk je expertise door kwalificaties en ervaringen.
- Bouw autoriteit op door erkenning en feedback.
- Zorg voor betrouwbaarheid door nauwkeurige en verifieerbare informatie.
Wat is EEAT?
Google december van 2022 introduceerde een update in de ‘Search Quality Raters Guidelines‘ een document dat google gebruikt om hun Quality Raters (kwaliteit beoordelaren) richtlijnen te geven, straks meer hierover.
EEAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, Experience), is een vernieuwde en verbeterde versie van het EAT-principe, met ‘Experience’ als toevoeging. Deze update benadrukt het belang van persoonlijke ervaring en unieke content in de beoordeling van de kwaliteit van webpagina’s.
Het klinkt allemaal heel formeel, maar in feite is het Google’s manier om te zeggen: “Hey, we willen dat websites betrouwbaar, deskundig en nuttig zijn voor onze gebruikers.”
EEAT op een rijtje!
EEAT staat voor Experience (Ervaring), Expertise, Authoritativeness (Autoriteit) en Trustworthiness (Betrouwbaarheid). ‘Ja leuk, dat vertelde net ook! Maar wat houdt het in!‘ Hier een overzichtelijk rijtje…
- Experience (Ervaring): De persoonlijke ervaring van de content creator met het onderwerp. Hierbij moet je denken aan first hand persoonlijke ervaringen de aan te wijzen zijn met afbeeldingen of ander bewijs.
- Expertise: Diepte van kennis of vaardigheid over een bepaald onderwerp. Denk aan opleidingen, certificaten en werk ervaring.
- Authoritativeness (Autoriteit): Erkenning als hoog kwaliteit bron binnen een sector / vakgebied. Hierbij moet je denken aan geciteerd worden door andere autoritaire bronnen, prijzen en onderscheidingen demonstreren, en positieve recensies en reviews.
- Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Vermogen om accurate en eerlijke informatie te presenteren. Alle informatie en feiten / ‘claims’ die je doet zijn goed onderbouwd en te verifiëren met verwijzingen naar wetenschappelijke bronnen.
De rol van Quality Raters
Nu komt het interessante deel. Google heeft een team van (16000+) mensen van externe partijen, bekend als quality raters, die websites beoordelen en ze een Page Quality (PQ) score geven. Deze scores variëren van Very Low tot Very High. Denk aan deze raters als de juryleden in een talentenjacht, maar in plaats van zang- of danskunsten, beoordelen ze jouw website op EEAT.
Op basis van deze PQ kan het Google algoritme beter begrijpen van ‘helpful content’ is. En gebruikt deze score dus om de zoekresultaten te verbeteren. EEAT kan dus indirect VEEL invloed hebben op je rankings!
De EEAT mindset!
Maak kennis met de EEAT mindset! Een mindset die je webshop update proof maakt en fenomenaal blijft presteren en nog belangrijker vertrouwd voor je klanten! Hier is de mindset…
De mindset houdt in dat je je richt op het creëren van geweldige content / website die laat zien dat je een expert bent, betrouwbaar, autoritair, en dat je echte ervaringen deelt. Dit bouwt ijzersterk vertrouwen op bij je bezoekers, en het toont ook aan Google dat je website een positieve bijdrage levert aan het web.
Dus, in plaats van je zorgen te maken over directe rankings, focus op de LONG GAME. Bouw een site die mensen willen lezen, delen en naar terugkeren. Het gaat om het bouwen van een sterke basis die zowel gebruikers als zoekmachines niet kunnen negeren!
Zo optimaliseer EEAT voor SEO!
Nu je de EEAT mindset kent wil je het gaan toepassen! Maar wat moet er allemaal gebeuren om die EEAT factor maximaal te benutten? Dus hierbij een EEAT checklist…
Experience (Ervaring)
We beginnen met de eerste ‘E’ Experience. Dit is de nieuwste van het stel en is gelukkig vrij simpel in je content strategie op te nemen. Hier een paar manier om je Experience (ervaringen) te delen…
- Deel Eigen Aantoonbare Ervaringen: Beschrijf specifieke projecten of situaties waarin je unieke inzichten of resultaten hebt behaald, en hoe deze bijdroegen aan het succes van je klanten. Toon dit ook aan met afbeeldingen of ander bewijs!
- Deel First Hand Kennis: Publiceer content die gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en inzichten die je hebt opgedaan tijdens je werk in de industrie, om je deskundigheid, betrokkenheid en up to date kennis te tonen.
- Schrijf Overtuigende Case Studies: Presenteer gedetailleerde case studies waarin je specifieke uitdagingen, geïmplementeerde oplossingen, en de behaalde resultaten voor je klanten uitlicht, inclusief statistieken en feedback van de klant.
- Gebruik Waar Mogelijk Eigen Data en Onderzoeken: Deel originele onderzoeken, enquêtes of data-analyses die je hebt uitgevoerd, om je argumenten te ondersteunen en je autoriteit in je vakgebied te versterken
- Gebruik Autoritaire Bronnen om Je ‘Claims’ te Onderbouwen: Verwijs naar erkende onderzoeken, publicaties of experts binnen jouw vakgebied om de betrouwbaarheid van je informatie te verhogen en je beweringen kracht bij te zetten.
Expertise
Het wordt zegt het al, je moet je expertise laten zien. Hier is eigenlijk de bedoeling dat je laat zien WAAROM mensen bij jouw kunnen vertrouwen. Hier een paar punten om te optimaliseren…
- Link naar bronnen om je claims te verifiëren: Versterk je argumenten en claims door te linken naar betrouwbare bronnen zoals wetenschappelijke studies, officiële rapporten of vooraanstaande nieuwsmedia. Dit is vooral belangrijk bij zogeheten ‘YMYL’ onderwerpen, hier straks meer over…
- Gebruik vaktermen, maar leg deze wel uit!: Integreer vakjargon in je content om je kennis van het onderwerp te tonen. Zorg er wel voor dat je deze termen uitlegt! Je content moet nog steeds toegankelijk zijn. (Toevoeging: dit ligt wel verschillend per doelgoep!)
- Laat experts binnen jouw vakgebied je blog reviewen: Voordat je een artikel publiceert, laat het nakijken door een expert in het betreffende veld. Dit kan de geloofwaardigheid van je content verhogen en zorgen voor accurate informatie. Plus voor hun is het ook een WIN want hun autoriteit gaat ook omhoog, doordat ze hun digitale voetprint vergroten! Mooie WIN WIN dus!
- Gebruik een duidelijke tekstopmaak: Organiseer je content met behulp van beschrijvende koppen, subkoppen, bullet points, en paragrafen om de leesbaarheid te verbeteren en belangrijke informatie te benadrukken
- Heb een auteursbio waarin je je expertise toont: Creëer een gedetailleerde auteursbiografie waarin je diploma’s, certificaten, werkervaring, en andere relevante prestaties opneemt. Dit helpt om je autoriteit en kennis over het onderwerp nog verder te vestigen.
Authoritativeness (Autoriteit)
Hiermee laat je zien waarom JIJ de go to bron bent binnen jouw niche. Het doel van authoritativeness is om bij zowel gebruikers al zoekmachines te overtuigen dat als er een vraag is over onderwerp X dan moet ik website X (jouw site) hebben! Zo optimaliseer je…
- Laat Social Proof Zien: Social proof, zoals testimonials, klantrecensies, en case studies, toont aan nieuwe bezoekers dat je bedrijf betrouwbaar en gewaardeerd is door anderen. Het helpt bij het bouwen van vertrouwen en autoriteit in je vakgebied.
- Genereer Verkeer en Vooral Engagement: Actief engagement op je website en sociale mediakanalen, zoals reacties, shares, en likes, versterkt je merk als een leidende stem in je niche. Engagement wijst op relevantie en dat waarderen de EEAT guidelines enorm! 😉
- Gebruik de Google Brand Features: Maak gebruik van Google’s brand features, zoals Google Mijn Bedrijf, om je zichtbaarheid in zoekresultaten te vergroten en je merk als een autoriteit te positioneren. Dit verbetert ook de lokale zoekresultaten.
- BIG ONE: Zorg voor backlinks van relevante autoritaire websites: Backlinks van websites die zelf al een hoge autoriteit hebben, zijn racket brandstof voor het opbouwen van je eigen autoriteit. Ze fungeren als een ‘stem’ voor de kwaliteit van je content, wat zoekmachines helpt te bepalen hoe betrouwbaar en autoritair je site is. > Meer over linkbuilding vind je hier! <
- Nogmaals Link naar Bronnen die ook een Hoge Autoriteit Hebben: Het linken naar hoogwaardige, betrouwbare bronnen ondersteunt niet alleen je claims, maar associeert je content ook met de autoriteit van die bronnen. Dit versterkt de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van je eigen site.
- Krijg ‘Topical Authority’: Door een reeks diepgaande content te creëren die alle sun onderwerpen van een bepaald onderwerp of niche behandelt, bouw je ’topical authority’ op. Dit laat zoekmachines zien dat je een expert bent en alle kennis hebt in dat specifieke onderwerp, waardoor je hoger in de zoekresultaten kunt verschijnen.
- Maak een Super Diepgaande ‘Over Ons’ Pagina: Een gedetailleerde ‘Over Ons’ pagina die je missie, visie, teamleden, en je reis beschrijft, helpt niet alleen bij het opbouwen van een band met je bezoekers maar versterkt ook je autoriteit door transparantie en het delen van je expertise en ervaringen. Wees niet te zakelijk hier deel ook wat jouw werknemers graag doen in hun vrije tijd, welke hobby’s ze hebben, wees spontaan.
Trustworthiness (betrouwbaarheid)
Vertrouwen word als maar belangrijker, zeker met de opkomst van AI content. Het is belangrijk voor gebruiker maar ook voor zoekmachines dat ze je kunnen vertrouwen en kunnen verifiëren. Hier een paar punten waar je op moet letten…
- Zorg voor positieve reviews: Positieve reviews op je website of externe reviewplatforms versterken het vertrouwen van potentiële klanten in je producten of diensten. Ze dienen als sociaal bewijs dat je betrouwbaar bent.
- Reageer op negatieve reviews: Professioneel reageren op negatieve reviews toont aan dat je om je klanten geeft en bereid bent om problemen op te lossen. Dit kan het vertrouwen in je service vergroten.
- Vertoon duidelijk je naam, adres, telefoonnummer, E-mailadres: Het duidelijk weergeven van contactinformatie op je website helpt bij het opbouwen van vertrouwen door te laten zien dat je een legitieme en benaderbare onderneming bent.
- Heb een foto van jezelf en je werknemers op de website: Foto’s van jezelf en je team toevoegen maakt je website persoonlijker en transparanter, wat het vertrouwen kan vergroten.
- Heb beleidspagina’s (retour, privacy, verzending, betaling): Duidelijke en toegankelijke beleidspagina’s informeren klanten over belangrijke procedures en beschermen hun rechten, wat vertrouwen in je bedrijf versterkt.
- Zorg voor veilige transactiekanalen: Het aanbieden van bekende en veilige betaalmethoden verzekert klanten dat hun financiële gegevens beschermd zijn tijdens transacties.
- SSL-certificaten: Een SSL-certificaat versleutelt gegevens die tussen de browser van de gebruiker en de website worden uitgewisseld, wat essentieel is voor de bescherming van gevoelige informatie zoals creditcardnummers en persoonlijke gegevens.
- HTTPS-beveiliging: Websites met HTTPS-beveiliging tonen een sloticoon in de adresbalk van de browser, wat aangeeft dat de verbinding veilig is. Dit is een duidelijk teken voor bezoekers dat hun gegevens veilig zijn op jouw site.
Je hebt nu de nodige punten waarmee jij helemaal EEAT proof kunt worden! Maar zoals je misschien al wel merkt, hangen de EEAT guidelines enorm samen! Alle elementen hebben invloed op de andere elementen!
Het is dus belangrijk dat je het gehele plaatje aanpakt en niet één van de vier pakt en die helemaal tot in de puntjes optimaliseert. Ga voor een goede 8 over alle vier de elementen i.p.v. een 10 op één vlak en een 3 op alle andere vlakken!
Meer tips, checklist en inzichten zoals dit schrijf je in voor onze nieuwsbrief hieronder!
YMYL! Wat is dat?
YMYL staat voor “Your Money Your Life”, wat inhoud aanduidt dat het een flinke impact kan hebben op iemands leven als de informatie misleidend of onnauwkeurig is. Google hanteert strengere kwaliteitsnormen voor deze content, aangezien het welzijn, de gezondheid, financiële stabiliteit, of veiligheid van mensen op het spel kan staan. Denk aan de volgende sectoren / niches
- Financiële adviezen (beleggen, pensioenplanning, leningen, belastingen)
- Gezondheidszorg (medische informatie, gezondheidsadviezen, voedingsrichtlijnen)
- Veiligheid (veiligheidsrichtlijnen, noodprocedures)
- Juridische informatie (advies over rechten, wettelijke procedures)
- Grote aankopen (huizen, auto’s, grote investeringen)
- Onderwijs (universitaire keuzes, studiebeurzen, educatieve richtlijnen)
- Overheid informatie (belasting, regelingen, vergoedingen, etc)
Het is belangrijk voor contentmakers/ ondernemers binnen YMYL-niches om nauwkeurige, betrouwbare en actuele informatie te bieden, ondersteund door erkende expertise en geloofwaardige bronnen. Link naar autoritaire bronnen en geef duidelijke disclaimers wanneer je je eigen mening geeft!
EEAT en AI, kan dat?
EEAT en AI-generated content kunnen zeker samengaan binnen Google’s helpful content richtlijnen, zolang de focus ligt op het creëren van originele, hoogwaardige content die gericht is op de gebruiker en de principes van E-E-A-T (Expertise, Experience, Authoritativeness, en Trustworthiness) volgt.
Google benadrukt dat de KWALITEIT van content, ongeacht hoe deze is geproduceerd, een leidende factor is die heeft geholpen betrouwbare, hoogwaardige resultaten aan gebruikers te leveren gedurende vele jaren. Oftewel, CONTENT (kwaliteit) IS KING, haha.
Google moedigt het gebruik van AI aan als een manier om content te ondersteunen die nuttig (people first) en origineel is, en ziet AI als een hulpmiddel dat opwindende nieuwe mogelijkheden biedt voor contentcreatie.
Het belangrijkste is dat content, ongeacht de productiemethode, moet voldoen aan de zoekintentie van gebruikers en het tonen van E-E-A-T-kwaliteiten om goed te presteren in zoekresultaten.
Klik hier voor meer informatie van Google over AI content guidelines <
Alles nog even op een rijtje!
EEAT is de laatste jaren enorm belangrijk geworden en zal dat ook steeds meer worden, voor een lange tijd! Daarom is het belangrijk om de juiste EEAT mindset te hebben en te focussen op de lange termijn die update proof is, i.p.v. directe kleine winsten die vaak van korte duur zijn.
Korte samenvatting EEAT optimaliseren…
- Experience (Ervaring): Zorg ervoor dat de content gebaseerd is op persoonlijke of first-hand ervaringen. Dit omvat het delen van unieke inzichten, resultaten of casestudies die aantonen dat je directe kennis hebt van het onderwerp.
- Expertise: Toon diepgaande kennis of vaardigheid in je vakgebied. Dit kan worden aangetoond door opleidingen, certificeringen, werkervaring of andere bewijzen van je deskundigheid.
- Authoritativeness (Autoriteit): Bouw een reputatie op als een betrouwbare bron binnen je sector. Dit kan door geciteerd te worden door andere autoritaire bronnen, prijzen of onderscheidingen te ontvangen, en door positieve recensies en beoordelingen te verzamelen.
- Trustworthiness (Betrouwbaarheid): Zorg ervoor dat alle informatie en claims goed onderbouwd en verifieerbaar zijn met verwijzingen naar betrouwbare bronnen. Dit omvat ook het transparant zijn over auteurschap en het duidelijk weergeven van contactgegevens op je website.
Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Succes! Mis je toch nog iets of heb je vragen laat het hieronder achter of stuur een mailtje of DM via LinkedIn!
EEAT toch liever uit handen geven? Wij staan klaar om jouw te helpen om jouw SEO strategie! Onze aanpak is eenvoudig: we luisteren, we analyseren, en we voeren uit. Maar boven alles, we werken samen.
Wat kun je verwachten… Transparant en nauw contact! Een SEO of SEA strategie die aansluit bij jouw bedrijf en brand! En met input van jouw zelf.
Neem hieronder contact op!
Hulp bij EEAT SEO strategie?
Laten we samen kijken hoe we jouw SEO kunnen verbeteren, waaronder EEAT!
Joram is een jonge gedreven SEO Specialist die zich daarnaast focust op copywriting dat diensten en producten verkoopt. In zijn vrije tijd is die sportief en doet is die bezig als actief wedstrijdsporter in de sport Taekwondo. Altijd op zoek naar dingen om te leren en zichzelf te verbeteren en uiteraard naar manieren om de klanten van Digital Bean te helpen met de juiste SEO strategie.