content-pruning-handleiding-digital-bean-blog

De Content Pruning Handleiding! Voor een frisse start!

Voelt je webshop als een jungle? Vol met oude content, verborgen informatie, en doodlopende wegen. Dit is een bekend probleem in online marketing, maar er is een oplossing: content pruning.

Nu informatie razendsnel veroudert, is het belangrijk je content fris te houden. Dit is waar content pruning belangrijk wordt voor jouw SEO.

Stel je voor… een website die snel laadt, goed scoort bij zoekmachines en bezoekers precies geeft wat ze zoeken. Dit kun je bereiken met een slimme content pruning aanpak.

Lees verder om te ontdekken hoe je doormiddel van content pruning je website kunt transformeren in een lean, mean, marketing machine. 😉 Laten we samen de overbodige takken wegsnoeien!

content-pruning-illustratie-met-man-die-boom-snoeit

Voor de haastvragers! (Keypoints)

  • Verwijder verouderde, irrelevante content van je website om de groei en gezondheid van je site te bevorderen.
  • Verbeterd je Google ranking, voorkomt content-kannibalisatie, optimaliseerd je site’s autoriteit (link juice), en maak efficiënter gebruik van je crawl budget door actief content te snoeien.
  • Analyseer je content met analytics tools, beoordeel de relevantie ervan, beslis of je het moet bijwerken of verwijderen, en zorg voor nette omleidingen na het snoeien.
  • Voer minstens eens per jaar een grote schoonmaak uit, en blijf tussendoor alert op content die niet presteert of actueel is.
  • Blijf voor op het spel door regelmatig je content te updaten, te focussen op het produceren van kwalitatieve content boven kwantiteit, en de prestaties van je content continu te monitoren.

Wat is Content Pruning?

Content pruning is het proces van het kritisch beoordelen en verwijderen van verouderde of minder relevante content van je website. Het is vergelijkbaar met het snoeien van een plant; je haalt de dode of zwakke delen weg zodat de rest beter kan groeien. Dit zorgt ervoor dat je website schoon, actueel en waardevol blijft voor bezoekers.

Het helpt ook om de zichtbaarheid bij zoekmachines te verbeteren omdat je alleen de meest relevante informatie presenteert. Door content pruning toe te passen, maak je het voor Google makkelijker om je site te begrijpen en te waarderen. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de gebruikerservaring en het verhogen van je websiteprestaties.

verbeterde-zoekresultaten-illustratie

Waarom je aan content pruning zou moeten doen!

Google gaat langzaam weer van je houden!

Google’s algoritmes houden van verse, relevante content. Door verouderde informatie weg te snijden, maak je plaats voor nieuwe groei. Dit kan leiden tot een betere ranking en meer zichtbaarheid.

Gaat kannibalisatie tegen

Soms concurreren je eigen webpagina’s met vergelijkbare (dublicate) content met elkaar. Dit heet kannibalisatie. Door overbodige pagina’s te verwijderen, die bijvoorbeeld dubbele content hebben, verminder je deze interne competitie en versterk je de positie van overgebleven content.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een kannibalisatie, deze webshop ranked met 2 pagina’s op een zoekterm, en bemachtigd daardoor plek 4 en 9. Ben erg benieuwd wat het zou doen als de teksten een klein beetje worden aangepast!

Beter voor je autoriteit (link juice) distributie!

Autoriteit opbouwen voor je website is cruciaal in de digitale wereld, en ‘link juice’ speelt hier een belangrijke rol in. Link juice is een informele term die verwijst naar de waarde of autoriteit die een link van de ene pagina naar de andere overdraagt.

Wanneer je content pruning toepast, concentreer je deze waardevolle link juice op minder, maar kwalitatief sterkere pagina’s. Door overbodige of verouderde pagina’s te verwijderen, voorkom je dat deze waarde verspreid wordt over te veel pagina’s, wat de impact ervan verdunt.

inllustratie-linkbuilding

Crawl budget (10 000+ pagina’s)

Websites met veel pagina’s kunnen hun crawl budget efficiënter gebruiken door pruning. Google besteedt een bepaald ‘budget’ aan het crawlen van je site. Door minder belangrijke pagina’s te verwijderen, zorg je ervoor dat Google zich focust op je beste content.

Heb je een grote webshop met meer dan 10.000 pagina’s en benieuwd hoe crawl budget werkt? Google heeft een uitgebreide uitleg gemaakt! Bekijk de crawl budget gids.

Aan de slag met content pruning!

Stap 1: Verzamel Data

Begin met het verzamelen van data over je content. Tools zoals Google Analytics zijn hier perfect voor. Focus op metrics zoals:

  • Paginaweergaves
  • Bouncepercentage
  • Verkeersbronnen
  • Conversies
  • SEO-rankings

Giet deze data in een spreadsheet!

Let op! Gebruik niet ALLEEN deze metrics, bekijk ook hoe de content het deed op social media of in je nieuwsbrief! Hier kan namelijk ook veel verkeer / conversies uit komen dit je dan weg gooit!

Denk aan clicks vanuit de email en op kijk hoeveel de content misschien is gedeeld op social media. Zo vermijd je het verwijderen van waardevolle content die alleen slecht presteert in de zoekmachines!

data-verzamelen-voor-content-pruning-illustratie

Stap 2: Vind de Dode Takken

Met de verzamelde data identificeer je content die:

  • Weinig tot geen verkeer ontvangt
  • Lage engagement heeft (hoge bouncepercentages, weinig tot geen interactie)
  • Verouderd of niet meer relevant is
  • Dubbele content of onderwerpen die elkaar overlappen
  • En geen tot weinig word gedeeld op de socials
  • Geen toegevoegde waarde heeft voor de nieuwsbrief of andere email marketing 

Stap 3: Beoordeel Elk Stuk Content

Voor elke geïdentificeerde pagina, stel jezelf de volgende vragen:

  • Is de informatie nog relevant voor jouw doelgroep?
  • Kan de content geüpdatet worden om weer waardevol te worden? 
  • Draagt deze pagina bij aan mijn SEO-doelen?

Stap 4: Besluit: Bijwerken, Samenvoegen of Verwijderen

  • Bijwerken: Als de content met enkele aanpassingen weer relevant kan worden, plan dan een update om het nieuw leven in te blazen.
  • Samenvoegen: Als meerdere pagina’s over soortgelijke onderwerpen gaan en zoekwoorden scoren, maak dan één pagina.
  • Verwijderen: Als de content niet meer relevant is, geen nieuw leven in te blazen is en niet bijdraagt aan je doelen, verwijder deze dan.

Dit kun je gemakkelijk doen door een rij toe te voegen ‘actie’ met een drop down menu met de keuzes die hierboven zijn besproken.

Stap 5: Voer de Pruning Uit

  • Voor updates, werk de content bij met nieuwe informatie, optimaliseer voor SEO, en her publiceer.
  • Voor samenvoegingen, combineer de beste delen van elke pagina, zorg voor een logische structuur, en herleid de oude URL’s om naar de nieuwe gecombineerde pagina. (belangrijk)
  • Voor verwijderingen, verwijder de pagina en stel een 301-redirect (nogmaals belangrijk!) in naar een relevante pagina om dode links te voorkomen.

Stap 6: Blijf controleren!

Na het uitvoeren van de pruning:

  • Monitor de prestaties van bijgewerkte of samengevoegde content.
  • Check Google Analytics en als je die tot je beschikking hebt SEO tools om de impact op verkeer en rankings te zien.
  • Pas indien nodig je strategie aan op basis van de resultaten.

Om je verwachting wel een beetje te managen… het kan even duren voordat je echt resultaat ziet. Denk aan 1 tot 3 maanden vdat je oprechte verbetering ziet. Maar soms kan het ook al binnnen weken!

>> Bekijk hier de SEO tijdlijn! <<

Stap 7: Houdt de resultaten bij!

Documenteer het proces en de resultaten. Dit helpt bij toekomstige prunings en biedt inzicht in wat werkt. Plan regelmatige content audits (bijvoorbeeld jaarlijks of halfjaarlijks) om je website gezond en relevant te houden, en ‘dode takken’ te snoeien.

gif-man-aan-het-snoeien

Hoe vaak zo een content pruning uitvoeren?

Check je website elk jaar om oude of niet meer kloppende info weg te halen. Als je website snel groeit of dingen snel veranderen, doe het dan elke 6 maanden of misschien wel elk kwartaal! 

Als er iets groots verandert in je bedrijf, is het ook een goed moment om op te ruimen. Zorg dat je website altijd fris en goed blijft voor bezoekers.

inllustratie-hoe-vaak-content-pruning

Hoe je content pruning een stap voor kunt zijn!

Preventie is de beste defensie in dit geval. Begin voordat je content eruit begint te gooien eerst met een content marketing strategie! Zo voorkom je dat je dubbele content maakt en met jezelf gaat concurreren.

Daarnaast is het focussen op KWALITEIT, naar mijn mening steeds belangrijker aan het worden. Zoekmachines willen goede content, en niet content die de zoekmachines manipuleert. Biedt oplossingen doormiddel van extreem goede content en zoekmachines en je bezoekers zullen je belonen!

Maar dat is ‘just one man’s opinion’! 😉

inllustratie-content-pruning-voor-zijn

De blog tot de conclusie getrimd!

Content pruning is superbelangrijk voor elke website. Het zorgt ervoor dat je site lekker loopt en makkelijk te vinden is op Google. Het is de jaarlijske grote schoonmaak voor je website. We willen even kort herhalen waarom het zo nuttig is:

  1. Vermindert kannibalisatie: Voorkomt dat pagina’s met vergelijkbare content met elkaar gaan concurreren.
  2. Optimaliseert autoriteit: Zorgt ervoor dat linkwaardigheid (link juice) gericht is op je meest waardevolle pagina’s.
  3. Efficiënter gebruik van crawl budget: Belangrijk voor websites met veel pagina’s (10.000+), zodat zoekmachines zich focussen op je beste content.
  4. Fijner voor bezoekers: Een opgeruimde site verbetert de ervaring voor je bezoekers, waardoor ze langer blijven en meer geneigd zijn om te converteren.

Bij Digital Bean weten we hoe we dit moeten aanpakken. 

Onze aanpak is gebaseerd op eerlijkheid, waarbij we altijd de waarheid spreken over wat je webshop nodig heeft en wat niet. We zijn transparant in onze methoden, zodat je altijd weet wat er gebeurt en waarom. En met korte lijntjes garanderen we snelle en effectieve communicatie, zodat je nooit lang hoeft te wachten op antwoorden of updates.

Ben je klaar om jouw webshop te laten floreren met een frisse, gefocuste contentstrategie? Neem vandaag contact op met Digital Bean en laten we samen groeien

SEO door experts laten doen!

Kijk naar wat mogelijk is met jouw webshop! 

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *