Wat is black hat SEO? ‘The dark side’ van SEO uitgelegd!

black-hat-seo-uitgelegd-blog-digital-bean

Blog delen

Snelle SEO-resultaten zonder veel inspanning? Van geen enkele ranking naar meer dan 100 top 10-posities in slechts enkele weken. Klinkt dat niet als een aantrekkelijke aanbod? Maar hoe…

Black hat SEO

De methodes die bliksemsnelle stijgingen beloven in zoekmachine rankings door de zwakheden van de zoekalgoritmes uit te buiten.

Super aantrekkelijk natuurlijk! Maar de snelle winst kunnen snel omslaan in langdurige consequenties. Van penalty’s tot merkreputatieschade, en noem het maar op. Wij raden het nooit aan, maar het is belangrijk om te weten hoe het werkt zodat je er niet perongeluk in trapt.  

Je leert het volgende in deze blog: 

  • Wat Black hat SEO is
  • Black Hat SEO technieken
  • Mogelijke voordelen ervan
  • De risico’ s en hoe je deze kunt vermijden
  • Het verschil met White hat SEO
Lees verder en ontdek hoe jij jouw website duurzaam kan laten groeien en black hat seo kunt vermijden. 

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO verwijst naar praktijken die worden gebruikt om de positie van een website in zoekmachineresultaten te verbeteren door regels en richtlijnen van zoekmachines zoals Google te overtreden.

Dit type SEO richt zich vaak op “snel resultaat” strategieën die bedoeld zijn om het algoritme van de zoekmachine te manipuleren, maar die geen echte toegevoegde waarde bieden aan gebruikers van de website. Terwijl dat laatste eigenlijk is, wat seo is!

wat-is-black-hat-seo

Black hat SEO technieken

 

Keyword Stuffing

Dit is wanneer een webpagina volgestopt wordt met heel veel (niet relevante) zoekwoorden of getallen in een poging om hoger te scoren in zoekmachines.

Het maakt de tekst vaak moeilijk leesbaar en komt niet natuurlijk over. Het lijkt een beetje alsof iemand dezelfde woorden steeds opnieuw herhaalt om aandacht te krijgen.

Als je erachter komt dat je dit misschien onbewust hebt gedaan dan is een content pruning nodig. Een proces waar je oude of slechte content van je website verwijderd. Lees hier meer over content pruning!

black-hat-seo-keyword-stuffing

Cloaking

Bij cloaking laat je twee verschillende versies van je website zien: één voor de gewone bezoeker en één voor de zoekmachine.

Het is alsof je een geheime deur hebt; normale bezoekers krijgen de gewone kamer te zien, maar de zoekmachine ziet een speciale kamer die is geoptimaliseerd om beter gevonden te worden.

Zoekmachines waarderen dit niet, omdat het niet eerlijk is tegenover andere websites en gebruikers.

giphy-youre-fake

Verborgen content

Verborgen content zijn teksten op een website die wel door zoekmachines gezien kunnen worden, maar niet zichtbaar zijn voor bezoekers. Ze worden vaak verborgen door de tekst dezelfde kleur als de achtergrond te geven of buiten het zichtbare deel van de pagina te plaatsen.

Mensen gebruiken verborgen content om zoekmachines te misleiden en hun website hoger te laten ranken dat de gebruiker hier de inhoud van ziet. Het wordt voornamelijk toegepast op landingspagina’s of commerciële pagina’ s voor producten / diensten.

illustratie-verborgen-content

Linkmanipulatie

Linkmanipulatie is het onnatuurlijk vergroten van het aantal links naar een website om hun autoriteit van EEAT factor te verbeteren.

Dit wordt vaak herkend aan een plotselinge toename van irrelevante of laagwaardige links, links van spamwebsites of linkfarms, en herhaaldelijk gebruik van dezelfde zoekwoordrijke ankerteksten.

Deze kun je vaak gewoon zelf kopen voor een paar tienjes op Fiverr, en zijn vaak enorm slechte kwaliteit.

Lees tip! Je bent zo lekker bezig als je klaar bent met deze blog. Is onze blog over EEAT echt een aanrader om duurzame en langdurige online groei door te maken. >> Lees hem hier! <<

illustratie-link-manipulatie-link-farm

Dubbele inhoud/duplicate content

Dubbele inhoud, ofwel duplicate content, ontstaat wanneer exact dezelfde of zeer vergelijkbare inhoud op meerdere plekken binnen of tussen websites verschijnt.

Het wordt vaak gebruikt om snel veel content te verspreiden in de hoop op betere rankings. Echter, zoekmachines kunnen dit herkennen en de je niet of slecht ranken.

Zoekmachines willen nieuwe, frisse, up to date content die NU relevant is, niet gekopieerde fabrikant productbeschrijvingen of copy paste blogs die van toepassing waren in 2014.

illustratie-duplicate-content

Doorwaypages

Doorwaypages, of in het nederlands ook wel Doorway-pagina’s genoemd, zijn speciaal gecreëerde pagina’s, vaak vol met bepaalde zoekwoorden, die bedoeld zijn om hoog te scoren in zoekmachines voor specifieke zoekopdrachten.

Deze pagina’s leiden gebruikers vaak door naar een andere, gerelateerde pagina waar vak totaal andere content staat. 

e worden gebruikt om meer verkeer naar een site te trekken, maar kunnen misleidend zijn en de gebruikservaring schaden of zelfs een scam bevatten.

illustratie-doorwaypage

Spam in de reacties

Spam in de reacties verwijst naar het plaatsen van ongewenste, vaak niet relevante links en berichten in de reactie sectie van andere websites.

Deze tactiek wordt gebruikt om backlinks te creëren naar hun eigen website zonder daar een tegen prestatie voor te leveren. 

Het is natuurlijk super asociaal en kan de geloofwaardigheid hun eigen website maar ook de website waarop ze het het plaatsen flink ondermijnen.

Wat wel een mooi bruggetje naar de volgende Black Hat SEO tactiek creëert, Negatieve SEO.

Negatieve SEO

Negatieve SEO verwijst naar de praktijk waarbij black hat SEO-technieken worden gebruikt om de zoekmachine rankings van een concurrerende website te schaden.

Dit kan verschillende vormen aannemen, zoals het massaal creëren van spammy of laagwaardige backlinks naar de website van de concurrent, het kopiëren van hun inhoud en deze verspreiden over het internet om duplicate content issues te veroorzaken, of zelfs het hacken van de site om malafide redirects of malware te plaatsen.

Maar kan ook zo simpel zijn als slechte Google reviews achterlaten met verschillende nep accounts

Mensen doen dit vaak om hun eigen site relatief beter te laten ranken door de prestaties van concurrerende sites te verslechteren, hoewel dit sterk wordt afgekeurd en bestraft wordt door zoekmachines.

Naar onze mening is dit het lelijkste wat je kunt doen in de online marketing.

illustratie-negatieve-seo

Frauduleuze omleidingen (redirects)

Omleidingsopdrachten (Redirects) worden gebruikt om bezoekers van de ene URL (webadres) naar een andere te sturen, vaak voor legitieme redenen. Of soms zelfs meerdere Webadressen opent als je op een link klinkt.

In black hat SEO worden ze misbruikt om zoekmachines te manipuleren en bezoekers onverwacht naar andere, soms schadelijke, sites te leiden. Hier kunnen seksuele content of goed uitgedachte scams worden getoond.

Deze omleidingen kunnen op bepaalde pagina’ s zijn verwerkt als een lionkje in een tekst of in de menu balk

illustratie-frauduleuze-redirect

Ongecheckte automatische content massaal publiceren

Het publiceren van automatisch gegenereerde content houdt in dat teksten en pagina’s zonder menselijke tussenkomst worden gecreëerd en gepubliceerd.

Deze techniek wordt vaak gebruikt om snel veel content te genereren, maar deze mist vaak kwaliteit en relevantie. 

Hoewel Google niks heeft tegen ‘goede’ AI gegenereerde content hebben ze wel iets tegen spam content en oppervlakkige content waar gebruikers niks of weinig aan hebben.

Je kunt het vaak herkennen aan grammaticale fouten, vreemd taalgebruik en constante herhaling van eigenlijk dezelfde informatie.

giphy-suckter

Misbruik van gestructureerde gegevens en rich snippets

Gestructureerde gegevens helpen zoekmachines de inhoud van een pagina beter te begrijpen en kunnen leiden tot de weergave van rich snippets in zoekresultaten, zoals beoordelingen en prijzen.

Misbruik van deze technologie komt vaak voor op e-commerce sites en in competitieve sectoren, waar bedrijven onjuiste of misleidende informatie verstrekken om hun product er beter uit te laten zien en de zichtbaarheid proberen te vergroten om zo meer klikken en verkopen te genereren.

Dit soort praktijken kan op korte termijn voordelig lijken, maar het riskeert uiteindelijk straffen van zoekmachines.

Het is slecht voor de geloofwaardigheid van je brand / webshop en op de lange termijn zul je je rankings  kwijtraken

technische-seo-gestructureerde-data-rich-snippet

Mogelijke voordelen

  • Snel resultaat, Black hat SEO kan voor enorm snelle resultaten zorgen paar dagen of weken kun je veel rankings pakken, super interessant als je een nieuw product of dienst lanceert natuurklijk.
  • Bespaard tijd en geld op de korte termijn, op korte termijn kun je zowel tijd en geld besparen door niet aan langdurige SEO best practices te doen. Denk aan bulk links inkopen tegen een super laag tarief.
  • Concurrentie verslaan, door snel te ranken of een product net iets beter uit de verf laten komen door misleidende gestructureerde data kun je een voordeel over je concurrenten hebben.
  • Grenzen van zoekmachines vinden, door te testen wat wel en niet lan kun je kijken waar de grens ligt en welke technieken je dus wel kunt gebruiken, ook wel grey hat SEO genoemd.
  • Snel herstel na algoritme updates, door de nieuwe zwakheden te vinden en daarna te gebruiken om snel weer rankings te pakken, kun je snel terug komen van een update die je hard heeft geraak. Hiervoor heb je vaak wel flink wat technische kennis nodig en is niet voor iedereen weg gelegd.

Consequenties van Black hat SEO en waarom je het zou moeten vermijden!

Black hat SEO klinkt misschien als een snelle manier om je website hoog te laten scoren in zoekmachines, maar de gevolgen zijn vaak niet de moeite waard. Laten we eens kijken waarom je naar onze mening deze praktijken beter kunt vermijden:

Penalties van zoekmachines

Het meest voor de hand liggende antwoord op ‘Waarom zou ik geen Black hat SEO moeten doen? zijn de penalty’s die zoekmachines uitdelen voor deze praktijken. 

De penalty’s variëren van het verliezen van je rankings tot aan volledige verwijdering uit de zoekindex, wat betekent dat mensen je helemaal niet meer kunnen vinden in de zoekresultaten van die zoekmachine.

Gevolg hiervan je misschien wel raden. Minder rankings, minder verkeer en dus minder verkoop of leads. Alleen om deze reden is het al een grote afrader.

illustratie-zoekmachine-penalty-voor-black-hat-seo

Korte termijn winst vs. lange termijn verlies

Op korte termijn kan het zeker werken! Maar op de lange termijn zul je uiteindelijk hierop stuk lopen. 

Google en andere zoekmachines zijn constant bezig met nieuwe updates / verbeteringen door te voeren om zwakheden en oneerlijke praktijken weg te werken. 

En als jij achter een techniek kan komen kunnen de slimme koppen van Google en andere zoekmachines dat ook. Dus op de lange termijn zul je hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met een algoritme update of een penalty.

Reputatie van je bedrijf

Het gebruik van black hat SEO kan enorm misleidend zijn. Door deze technieken te gebruiken, riskeer je niet alleen technische penalties, maar ook schade aan je merkreputatie.

Klanten en partners waarderen tegenwoordig transparantie en eerlijkheid, waarden die bij black hat SEO ver te zoeken zijn. Zeker in deze tijd waar al zoveel van de consument word verscholen. 

Dus als je een bedrijf runt en die voor de langtermijn wilt blijven runnen is dit niet echt de manier. Maar wil je snel rankings of de grenzen testen vooral doen, niemand die je tegenhoudt, maar denk goed na over wat het doet met de reputatie van je website en bedrijf.

illustratie-slechte-online-reputatie

White Hat SEO vs Black Hat SEO

White Hat SEO gebruikt technieken die in lijn zijn met alle regels van zoekmachines. Het gaat hier om het bieden van waarde en oplossingen voor gebruikers door middel van goede SEO content schrijven en natuurlijke linkbuilding. Het resultaat is een duurzame groei en een goede reputatie op lange termijn.

Belangrijskte technieken die bij White hat SEO gebruikt worden:

  1. Goede content maken: Schrijf nuttige en interessante artikelen die mensen echt willen lezen.
  2. Je website verbeteren: Zorg dat je site snel laadt, makkelijk te gebruiken is op smartphones en leuk is om te bezoeken.
  3. Eerlijk links krijgen: Zorg dat andere betrouwbare/ grote sites naar jou linken omdat ze jouw content zo goed vinden.

Black hat manipuleert het algoritme en zorgt voor weinig toegevoegde waarde voor de gebruiker, vaak zelfs misleidend. Het levert meestal snel resultaat, vaak al in een paar dagen of weken, maar helaas vaak van korte duur. Daarnaast brengt het risico’s met zich mee die we eerder al hebben besproken, die toekomstige doelen flink in de weg kunnen zitten.

Belangrijkste technieken van Black Hat SEO:
  1. Te veel zoekwoorden gebruiken: Overal op je pagina dezelfde woorden stoppen in de hoop dat je hoger komt in Google, dit werkte vroeger ontzettend goed maar tijdens een algoritme update is dit er uit gehaald.
  2. Cloaking: Zoekmachines iets anders laten zien dan wat je bezoekers te zien krijgen.
  3. Verborgen tekst: Tekst verstoppen die je bezoekers niet zien, maar die zoekmachines wel lezen om zo hoger te scoren.
Maar is er niet een mooie tussen weg? Zeker! Dus bij deze…
illustratie-grey-hat-seo

We stellen u voor aan… Grey hat SEO.

Grey Hat SEO balanceert tussen White en Black Hat methoden. Het is minder riskant dan Black Hat SEO, maar ook niet helemaal in lijn met de richtlijnen van zoekmachines zoals bij White Hat SEO. Het kan net even wat snellere resultaten opleveren, maar brengt ook een een paar risico’s met zich mee, maar als je het juist doet maar minimaal.

Onder grey hat SEO technieken vallen:

  1. Links kopen: Betalen voor links naar je site om sneller hoger te komen in zoekmachines. Mag niet maar gebeurd bijna met alle links.
  2. Clickbait titels: Titels gebruiken die mensen lokken om te klikken, zelfs als het artikel niet helemaal overeenkomt met de titel. Niet heel erg fout, maar wel irritant, haha!
  3. Content kopiëren en minimaal bewerken: Informatie van andere sites nemen en een klein beetje aanpassen, niet helemaal fout, maar ook niet helemaal goed. Raden wij niet echt aan, maar valt er wel onder.
giphy-links-kopen

Samengevat

In deze blogpost hebben we uitgebreid gekeken naar ’the dark side’ van SEO: black hat SEO. 😉 Het is belangrijk voor elke ondernemer en marketeer om de risico’s en gevolgen van deze praktijken te begrijpen om zelf een keuze te kunnen maken en het snel te kunnen herkennen.

Hier zijn de vijf belangrijkste punten uit de blog:

  1. Risico’s van penaliteiten: Black hat SEO kan leiden tot zware straffen van zoekmachines, wat een website langdurig kan schaden.
  2. Korte termijn voordelen vs. lange termijn nadelen: Hoewel black hat SEO soms snelle resultaten kan opleveren, zijn de lange termijn consequenties, zoals verlies van geloofwaardigheid, algoritme update en je rankings, aanzienlijk.
  3.  
  4. Grey hat SEO als alternatief: Voor degenen die sneller resultaten willen zonder de grenzen van white hat SEO te overtreden, kan grey hat SEO een gulden middenweg bieden, vooral bij linkbuilding.
  5. Belang van educatie: Kennis van zowel black hat als white hat SEO en de tussenweg grey hat SEO is belangrijk om effectieve SEO-strategieën te ontwikkelen die op de lange termijn kan blijven scoren.

Bij Digital Bean zetten we ons in voor eerlijke en transparante SEO-strategieën die blijvende resultaten opleveren.

Denk je nou ‘ik wil graag hulp bij mijn online marketing of SEO‘, dan staat het gemotiveerde team van Digital Bean klaar om te helpen.

Neem nu gelijk actie, en boek een vrijblijvende call! 

>> Boek hier jouw call! <<

Ontdek meer om te leren

Wil je dit toepassen?

Klik hieronder en Neem contact op!

matthijs-boon-digital-bean