Het verschil tussen SEO en SEA en hoe ze elkaar versterken.

verschil tussen seo en sea

Blog delen

Laatst geupdate op 23 januari 2025 by Joram Boon

Wat het échte verschil is tussen SEO en SEA? Of beter nog, hoe je ze kunt combineren voor een explosieve groei van je online zichtbaarheid? 

In de ze blog gaan we uitleggen wat de SEO en SEA zijn, hoe ze verschillen en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen voor een snelle online groei.

Dus lees snel verder en ontdek alles rondom SEO en SEA, plus hoe je ze maximaal kunt inzetten.

In het kort

  • SEO zorgt voor betere zichtbaarheid in organische zoekresultaten. Het omvat on-page 
  • SEA betreft betaalde advertenties in zoekmachines. Het biedt directe zichtbaarheid en targeting, voornamelijk via platforms zoals Google Ads.
  • SEO is een langetermijnstrategie met duurzame resultaten en geen kosten per klik, terwijl SEA directe resultaten biedt maar betaald is per klik.
  • Door ze samen te gebruiken, zoals het delen van inzichten en het consistent houden van branding, kan je maximale online zichtbaarheid bereiken.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie

Het is het optimaliseren van je website zodat deze beter te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. 

Hier gebruik je drie pijlers voor:

  • Content (SEO teksten, foto’s en video’s)
  • Technische SEO (Laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en sitemaps)
  • Linkbuilding (links van andere websites)

Dit zijn de drie hoofdpijlers van SEO waar, allemaal kleinere taken ondervallen. 

wat seo is het is als zaadjes planten

Voordelen van SEO

Nu vraag je je misschien af: “Waarom zou ik moeite doen?” Nou, hier zijn enkele voordelen:

  • Langdurige resultaten: In tegenstelling tot betaalde advertenties, waar je moet blijven betalen om zichtbaar te blijven, biedt SEO een langdurige zichtbaarheid. Eenmaal geoptimaliseerd, kan je site blijven ranken zonder dat je constant moet investeren.
  • Geloofwaardigheid: Mensen vertrouwen organische zoekresultaten vaak meer dan betaalde advertenties. Door hoog te ranken in organische resultaten, bouw je vertrouwen en geloofwaardigheid op bij je doelgroep.
  • Organisch verkeer: SEO trekt bezoekers aan die actief op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Dit betekent een hogere kans op conversie.

Als dit allemaal wat te veel klinkt, staan we hier bij digital bean klaar om je te helpen.

Met jarenlange ervaring in het optimaliseren van websites voor zoekmachines, kunnen we je helpen je online zichtbaarheid te vergroten. Overweeg om je SEO uit te besteden aan ons team van experts. 

Wil je meer lezen over SEO? Bekijk dan onze SEO beginners gids waarin we je van begin tot eind meenemen in wat SEO nou eigenlijk is en wat erbij komt kijken. 

Hulp bij jouw SEO strategie?

Een SEO strategie die bij jouw bedrijf en website past.

Wat is SEA?

SEA. Als je ooit hebt gezocht op Google en bovenaan de resultaten een advertentie hebt gezien, dan heb je al kennisgemaakt met SEA. Maar wat is het precies en waarom is het zo krachtig?

voorbeeld-sea-2

Om je een beetje een idee te geven is SEA eigenlijk een snelweg tot verkeer. Je betaald X bedrag voor de klikken en je hebt gelijk verkeer op je website. 

Definitie en basisprincipes van SEA

SEA, of Search Engine Advertising, is het proces van het kopen van advertentieruimte op zoekmachines. (zoals je hierboven in de eerste foto ziet.)

In plaats van te wachten tot je organisch bovenaan de zoekresultaten verschijnt (dat is waar SEO om de hoek komt kijken), kun je met SEA direct een plekje helemaal bovenaan kopen

Het populairste platform voor SEA is Google Ads. Hier kun je advertenties maken die verschijnen wanneer iemand zoekt naar specifieke zoekwoorden die jij hebt gekozen. 

Wil je meer weten over de fijne kneepjes van SEA? Duik dan in ons diepgaande artikel over wat SEA precies is.

Voordelen van SEA

Nu vraag je je misschien af: “Waarom zou ik betalen voor verkeer als ik het ook organisch kan krijgen?” Goede vraag! Hier zijn enkele voordelen van SEA:

  • Direct verkeer: Zodra je advertentie live gaat, kun je direct verkeer naar je website verwachten. Je hoeft niet maandenlang te wachten op SEO om te gaan werken.
  • Specifieke targeting: Met SEA kun je specifieke doelgroepen targeten op basis van demografie, interesses, locatie en nog veel meer. Dit betekent dat je advertentie alleen wordt getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn.
  • Zichtbaarheid bovenaan de zoekresultaten: Met SEA sta je bovenaan. Letterlijk. Je advertentie wordt boven de organische zoekresultaten weergegeven, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid.

Voor mij, als iemand die al jaren in de online marketingwereld zit, heeft SEA keer op keer bewezen een krachtig middel te zijn om bedrijven sneller te helpen groeien. 

Ik heb het niet alleen voor klanten gedaan, maar ook voor mijn eigen projecten. 

Als je overweegt om SEA in te zetten voor je bedrijf, maar niet zeker weet waar je moet beginnen, overweeg dan om het uit te besteden aan specialisten. Bij Digital Bean kunnen we je helpen met je SEA strategie.

Hulp bij jouw SEA strategie?

Een SEA strategie die bij jouw bedrijf en website past.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is nu precies het verschil tussen SEO en SEA? Als je zit te overwegen om SEO of SEA te gaan doen heb je dit waarschijnlijk een keer afgevraagd. Dus laten we dit eens bekijken.

Kosten

  • SEO: Over het algemeen zijn de initiële kosten van SEO lager dan die van SEA. Je betaalt niet voor klikken of vertoningen. Echter, het optimaliseren van je website en het creëren van kwalitatieve content kan wel tijd, arbeid en geld kosten. Maar onthoud, als je eenmaal een solide positie in de organische zoekresultaten hebt, zijn er geen terugkerende kosten per klik.
  • SEA: Hier betaal je direct voor. Elke keer als iemand op je advertentie klikt, kost het je geld. Dit wordt ook wel pay-per-click (PPC) genoem. De kosten kunnen variëren afhankelijk van de concurrentie en de kwaliteit van je advertenties. Maar het voordeel is dat je direct bovenaan de zoekresultaten verschijnt en direct verkeer naar je site leiden.

Duurzaamheid

  • SEO: Dit is een langetermijnstrategie. Het kan maanden duren voordat je de vruchten plukt van je inspanningen, maar de resultaten zijn vaak duurzamer en blijvend.
  • SEA: Zodra je stopt met betalen, verdwijnen je advertenties en dus ook je verkeer. Het biedt snelle resultaten, maar het bouw niks op voor de lange termijn.

Resultaten

  • SEO: Organische resultaten zijn geloofwaardiger voor zoekers en ontvangen vaak meer klikken dan betaalde advertenties. Maar het vergt tijd en geduld om daar te komen.
  • SEA: Je ziet direct resultaat. Zodra je campagne live gaat, kun je verkeer en conversies genereren.

Aanpak

  • SEO: Hier gaat het om kwalitatieve content, backlinks, site-optimalisatie en gebruikerservaring. Het is een doorlopend proces van optimaliseren en aanpassen dat nooit stopt.
  • SEA: Dit draait om biedstrategieën, advertentieteksten, landingspagina’s en doelgroep targeting. Je moet je campagnes voortdurend monitoren en optimaliseren voor de beste ROI.
verschillen van seo en sea

Nu je de verschillen kent, vraag je je af welke aanpak het beste voor je is. Of hoe je ze samen kunt gebruiken voor maximale impact. Lees  verder en ontdek wat de twee samen zo sterk maakt.

Hoe SEO en SEA elkaar versterken

In de online marketing wereld zie ik vaker de discussie is over welke strategie het beste is voorbijkomen: SEO of SEA? Als ik eerlijk ben vind ik het een klein beetje een nutteloze discussie.

Want wat als ik je vertel dat ze niet tegenover elkaar staan, maar juist hand in hand gaan? Laten we eens duiken in de synergie tussen deze twee strategieën.

Gecombineerde strategie voor maximale zichtbaarheid

Om te beginnen, wanneer je SEO en SEA combineert, creëer je een dubbele aanwezigheid in de zoekresultaten. 

Stel je voor: jouw advertentie verschijnt bovenaan de pagina en jouw organische resultaat verschijnt een paar regels daaronder. 

Dit verhoogt niet alleen de kans dat iemand op jouw link klikt, maar het versterkt ook je merkherkenning. En als je je afvraagt wat je hiervoor nodig hebt? 

Een goed geoptimaliseerde website voor SEO en een doordachte advertentiestrategie voor SEA. Dat is wat je nodig hebt voor maximale zichtbaarheid.

Kijk maar op het voorbeeld hieronder. Hoe meer je naar voren komt hoe sneller de mensen op jouw link zullen klikken en je naam zullen herkennen.

seo en sea die samenwerken voor complete zichtbaarheid

SEA voor directe resultaten en SEO voor lange termijn groei

SEA geeft je de mogelijkheid om direct zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Heb je een nieuwe aanbieding of een tijdelijke promotie? SEA zorgt ervoor dat je meteen bovenaan de zoekresultaten staat. 

Aan de andere kant biedt SEO een duurzame groei op de lange termijn. Het is als het planten van een zaadje dat uiteindelijk uitgroeit tot een sterke boom met diepe wortels die geen kant opgaat.

Ik heb dit zelf ervaren met een van mijn eerste projecten. Door SEA te gebruiken, kreeg ik direct verkeer, terwijl mijn SEO-strategie ervoor zorgde dat ik maanden en jaren later nog steeds verkeer ontving.

Gebruik van SEA-data voor SEO-optimalisatie en vice versa

Een van de grootste voordelen van SEA is de schat aan data die je krijgt. Welke zoekwoorden converteren het beste? Welke advertentieteksten trekken de meeste aandacht?

Deze inzichten zijn goud waard voor je SEO-strategie. Tegelijkertijd kan je organisch verkeer je vertellen welke zoekwoorden van nature goed presteren, zodat je hierop kunt bieden in je SEA-campagnes.

Daarnaast heb je binnen Google Ads ook mooi zoekterm rapporten die je inzicht geven op welke zoektermen je bent vertoond met je advertenties. Deze rapporten kunnen je weer inspiratie geven voor je SEO.

Lagere CPC’s in SEA

Het mooie is ook dat hoe beter jouw website SEO technisch is ingericht. Hoe beter deze de zoekintentie zal beantwoorden van de zoeker. 

Binnen SEA is het zo dat hoe beter de pagina aansluit op de advertentie hoe minder je betaald. De kwaliteitsscore van je advertenties zal dan namelijk omhoog gaan. 

Zo betaal je dus minder hoge klikprijzen en kun je voor hetzelfde geld meer verkeer inkopen om nog meer omzet te halen en je SEA campagnes beter te laten lopen. 

Het belang van consistentie in branding en boodschap over beide kanalen

Consistentie is de sleutel. Of je nu een betaalde advertentie maakt of een blogpost schrijft, zorg ervoor dat je boodschap en branding consistent zijn. 

Dit versterkt niet alleen je merkidentiteit, maar zorgt ook voor vertrouwen bij je doelgroep. En vertrouwen, zoals we allemaal weten, is de eerste stap naar conversie.

seo en sea die elkaar versterken

Tips voor het combineren van SEO en SEA

Om je te helpen met hoe je SEO en SEA kunt combineren en het beste uit beide marketingkanalen kunt halen, heb ik hieronder een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Zo kun jij de kanalen combineren en een mooie online zichtbaarheid creëren. 

1. Ga voor dubbele Zichtbaarheid

Gebruik dezelfde keywords voor zowel SEO als SEA om dubbele zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina te krijgen. Dit verhoogt de kans dat gebruikers op een van jouw links klikken.

2. Deel Inzichten

Gebruik data van Google Ads (SEA) om je SEO-strategie te informeren en vice versa. Bijvoorbeeld, als een bepaald keyword goed presteert in SEA, overweeg dan om meer SEO-content rond dat keyword te creëren. Hier kun je mooi de zoekterm rapporten in Google Ads voor gebruiken.

Kleine bonus tip is om een DSA campagne hiervoor te bouwen. Deze kun je inrichten dat die met bepaalde URL’s gaat adverteren en het algoritme van Google gebruikt om te adverteren om zoekwoorden die relevant zijn voor die pagina’s. 

Zo kun je de kracht van het algoritme gebruiken om te achterhalen hoe jij jouw website op SEO gebied kunt uitbreiden.

3. Consistente Branding

Zorg ervoor dat je advertenties (SEA) en organische resultaten (SEO) een consistente merkboodschap en tone-of-voice hebben. Dit versterkt de merkherkenning en vertrouwen bij de gebruiker.

4. Test met SEA

Voordat je investeert in een lange-termijn SEO-strategie voor een nieuw keyword of marktsegment, kun je het eerst testen met SEA om de potentie te beoordelen.

Optimaliseer Landingspagina’s: Zorg ervoor dat de landingspagina’s die je gebruikt voor SEA ook geoptimaliseerd zijn voor SEO. Dit betekent relevante content, snelle laadtijden, en een mobiel-vriendelijk ontwerp.

5. Gebruik SEO verkeer als remarketing lijst

Remarketing stelt je in staat om SEA-advertenties specifiek te richten op mensen die eerder je site hebben bezocht via organisch zoeken. 

Zo kun je mooi in de gedachten van je bezoekers blijven en zorgen dat ze uiteindelijk bij jouw website een dienst of product afnemen.

6. Negatieve Keywords

Gebruik SEO-data om te ontdekken welke irrelevante zoektermen verkeer naar je site brengen en voeg deze toe als negatieve keywords in je SEA-campagnes. 

Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan termen die helemaal geen omzet of leads opleveren en zorg je ervoor dat je campagne weer beter gaan presteren.

7. Blijf Up-to-Date

Zowel SEO als SEA zijn constant in beweging. Wat vandaag werkt, werkt misschien morgen niet. Blijf op de hoogte van de laatste trends en updates in zowel SEO als SEA.

Conclusie

Het combineren van SEO en SEA is niet alleen een slimme strategie, maar ook een noodzakelijke. Samen bieden ze een krachtige combinatie voor maximale online zichtbaarheid. 

Door de kracht van organische en betaalde zoekresultaten te bundelen, kun je profiteren van direct verkeer, duurzame groei en een versterkte merkherkenning.

Bij Digital Bean hebben we de expertise en ervaring om je te helpen deze twee kanalen naadloos te integreren.

Of je nu net begint of al een gevestigde online aanwezigheid hebt, er zijn altijd mogelijkheden om te groeien en te optimaliseren.

Klik hieronder en neem contact op om te kijken hoe we jouw SEO en SEA campagne kunnen bundelen!

SEO en SEA combineren?

Wil je kijken hoe we SEO en SEA kunnen combineren voor jouw website? Neem contact op. 

Ontdek meer om te leren

Wil je dit toepassen?

Klik hieronder en Neem contact op!

matthijs-boon-digital-bean